دوره جامع هدف گذاری ( روز چهارم )

تأمین سوخت مورد نیاز برای دستیابی به اهداف

 

به جرأت می توان گفت که این مرحله از هدف گذاری، حیاتی ترین بخش هدف گذاری است. در روز دوم و سوم، اهدافی را که خواهان دستیابی به آنها بودید مشخص کرید. در این مرحله باید برای هرکدام از آن اهداف دلیل بزرگی پیدا کنید. دلیل اصلی این که اکثر هدفگذاری ها با ناکامی مواجه می شوند، انجام ندادن این مرحله است. به عبارت دیگر، اهداف به خوبی مشخص می شوند اما اقدامی صورت نمی گیرد و یا این که شما شروع برنامه را مرتبا ًبه تعویق می اندازید.

مشکل اینجاست هنگامی که اهدافی را برای خود مشخص می کنید، به دلیل ترشح هورمون دو پامین در مغزتان احساس خوبی پیدا می کنید و انگیزه بالایی به دست می آورید. اما در عین حال، مکانیزمی در مغز شما فعال می شود که تمایلی ندارد شما از منطقه آسایش خود خارج شوید. به همین دلیل شما گرفتار تله ای به نام اهمال کاری می شوید. در این حالت اهداف شما کاملاً مشخص هستند و در عین حال، برنامه‌ی واضحی دارید، اما هیچ اقدامی از جانب شما صورت نمی گیرد و در نهایت، پس از گذر چند هفته، اهداف و برنامه خود را کاملاً رها کنید.

 

برای گرفتار نشدن در تله اهمال کاری، بهترین راه مشخص کردن دلیلی بزرگ برای هر کدام از اهداف تان است.

 

به طور مثال، یکی از اهداف مالی شما پس انداز به مبلغ ۵۰ میلیون تومان تا پایان سال است. باید مشخص کنید که چرا می خواهید مبلغ ۵۰ میلیون تومان را پس انداز کنید. باید مشخص کنید این پول را برای رفع چه نیازی احتیاج دارید؟ آیا آن نیاز واقعاً برای شما اهمیت دارد؟ آیا حاضرید برای رفع  نیاز، سختی مسیر را تحمل کنید؟ یا شاید آن نیاز فقط یک هوس زودگذر است. باید به صورت کاملاً شفاف دلیل خود را برای دستیابی به مبلغ مورد نظر مشخص کنید. زیرا از همین ابتدا باید بدانید در مسیر رسیدن اهداف تان روزهایی خواهد آمد که شرایط سخت می شود و با مشکلات و چالش های متعددی روبرو می شوید و اگر سوخت کافی برای مواجه با این مشکلات را نداشته باشید به محض مواجه شدن با اولین شکست تسلیم می شوید. سوخت پشتکار و پایداری شما چرای بزرگ است.

اغلب اوقات هنگامی که در مسیر دستیابی به اهداف تان شکست می خورید و تسلیم می شوید. دلیل شکست خود را عدم داشتن اراده می دانید. در واقع، دلیل تسلیم شدن و ناکامی، عدم اراده نیست. برای این که بعد از شکست ها و ناکامی ها هم چنان پایدار باقی بمانید. به چیزی فراتر از نیروی اراده احتیاج دارید. با تکیه بر نیروی اراده. عادتی را برای مدتی ترک کرده اید. اما دوباره به سمت آن کشیده شدید. چند مدت رژیم گرفتید. اما دوباره دست از رژیم خود کشیدید و از قبل هم بیش تر وزن اضافه کردید.

بی خیال نیروی اراده شوید و از نیروی چرایی تان بهره ببرید شما باید بدانید به چه دلیل چیزی را می خواهید باید دلیل بزرگی برای انجام دادن کاری داشته باشید

چرایی بزرگ شما چیست؟ اگر می خواهید به هدفی دست یابید و یا این که تغییری در زندگی خود ایجاد کنید. باید دلیل بزرگی برای این کار پیدا کنید. چرای بزرگ شما باید چیزی باشد که شما را هیجان زده می کند. باید آن چنان دلیل خوبی داشته باشیدکه حاضر باشید روزهای متمادی هر روز از خواب بیدار شوید و سخت کوشانه تلاش کنید. شناسایی این چرایی بزرگ، بسیار مهم است. نیروی چرایی همان عاملی است که باعث می شود شما در انجام دادن کارهای خسته کننده و سخت پایدار بمانید. در حقیقت، چگونه انجام دادن کارها بی معنی هستند، اگر ندانید چرا می خواهیدآن را انجام دهید. تا زمانی که انگیزه و دلیل اصلی خود را پیدا نکنید، دست به هر کاری که می زنید ناتمام باقی می ماند. اگر نیروی چرایی شما آن چنان قوی نباشد، سطح تعهد شما هم آن چنان بالا نخواهد بود. دقیقاً همانند کسانی که در ابتدای سال لیست بلند بالایی از اهداف تهیه می کنند. اما چندماه از سال که می گذرد از خیر تمام آن اهداف می گذرند.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم مطالعه نمایید  چگونه به مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۱۸ رفتید؟

دارن هاردی برای توضیح اهمیت نیروی چرایی مثال خوبی را در کتاب اثر مرکب آورده است؛

اگر تخته ای به عرض ۱۰ اینچ و ۳۰ فوت را بر روی زمین بگذارم و از شما بخواهم از آن عبور کنید و در ازای این کار ۲۰ دلار بگیرید، آیا شما چنین کاری را انجام می دهید؟ قطعاً انجام می دهید، تنها با قدم گذاشتن بر روی یک تخته ۲۰ دلار به دست می آورید. حال اگر این تخته را بین دو ساختمان به ارتفاع ۱۰۰ طبقه قرار دهم، باز حاضر هستیدبه ازای ۲۰ دلار از روی آن تخته رد شوید؟ قطعاًجواب شملا منفی است.

حال فرض کنید فرزند شما در ساختمان روبرو قرار دارد و آن ساختمان در جال سوختن است و تنها راهی که می توانید فرزند خود را نجات دهید عبور از آن تخته است، آیا حاضر هستید برای نجات فرزندتان از روی آن تخته در ارتفاع ۱۰۰ متری عبور کنید؟ قطعاًجواب شما مثبت است. چرا باراول که از شما خواستم از روی آن تخته در ارتفاع ۱۰۰ متری عبور کنید، این کار را نکردید. اما در بار دوم بدون هیچ بهانه ای حاضر شدید از روی آن عبور کنید؟ خطر و ریسک در هر دو حالت یکسان بود، پس جه عاملی در این میان تغییرکرد؟

“نیروی جرایی شما” ، دلیل شما برای انجام آن کار تغییرکرد. پس شک نداشته باشید که اگر برای اهداف خود دلایلی بزرگ پیدا کنید دیگر هیچ کس نمی تواند مانع شما شود.

قبل از این که تعیین کنید چگونه باید به هدفی دست یابید، باید مشخص کنید چرا می خواهید به آن هدف دست یابید. اگر دلیل قانع کننده ای برای دستیابی به هدفی نداشته باشید. آن گاه تمام طرح ها و نقشه ها برای دستیابی به آن هدف بی معنا می شوند، زیرا شما دلیلی برای پایداری و استقامت در زمان سختی ها و مشکلات ندارید. بنابراین قبل از این که به سراغ طرح برنامه ای برای اهداف تان بروید، باید خودتان بپرسید، چرا می خواهم به آن هدف دست یابم؟

سوخت مورد نیاز شما برای غلبه برموانع و مشکلات نیروی اراده شما نیست. بلکه نیروی “چرایی” شما است. اگر برای دستیابی به هدفی، دلیلی بزرگ برای خود داشته باشید. می توانید هر مانعی را کنار بزنید و به هدف خود دست یابید.

اگر نیروی چرایی را برای کاری که می خواهید انچام دهید پیدا کنید. آنگاه هیچ چیز در این جهان نمی تواند مانع شما شود. اگر دلیل خوبی برای هدف خود دارید، آنگاه سختی ها و مشکلات نه تنها مانع شما نیستند. بلکه باعث رشد و پیشرفت شما می شوند. اما اگر در همین ابتدای کار برای اهداف خود دلایل خوبی پیدا نکنید. در آخر سال؛ شما هم همانندکسانی خواهید بود که هیچ هدفی نداشته اند. زیرا در صورت نداشتن دلیلی خوب برای دستیابی به هدف تان، شما بعد از گذر چند هفته دچار روزمرگی و بی حوصلگی می شوید و در نهایت هم دست از هدف خود می کشید.

هنگامی که چرایی بزرگی برای انجام کاری داشته باشید چگونگی انجام آن کار در طی مسیر برای تان مشخص خواهد شد.

نیچه می گوید: کسی که چرایی بزرگی برای انجام کاری داشته باشد، چگونگی انجام آن کار را خواهد یافت.

شما در روزهای دوم و سوم، در جنبه مختلف اهداف یکسال آینده خود را مشخص کرده اید و حالا اهدافی واضح و شفاف برای یکسال آینده خود دارید. تنها کاری که برای تکمیل فرآیند تعیین اهداف باقی مانده است. این است که برای هر کدام از اهداف خود یک دلیل بزرگ پیدا کنید.

از خودتان بپرسید: واقعاً چرا هدفی را انتخاب کرده اید؟ رسیدن به آن هدف چه معنایی برای شما دارد؟ چه انگیزه اصلی در پشت اهداف شما است؟

پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم مطالعه نمایید  هدفگذاری ، نقطه شروع موفقیت

به طور مثال فرض کنید یکی از اهداف شغلی شما در سال آینده این است که کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید. راه اندازی یک کسب و کار می تواند یکی از چالش برانگیزترین اهداف برای شما باشد. به طوری که در ماه های اولیه با شکست های پی درپی مواجه خواهید شد. بنابراین در همین ابتدا دلایل و انگیزه های بزرگی داشته باشید تا بعد از هر شکست تسلیم نشوید و به تلاش خود ادامه دهید. باید از خودتان بپرسید: چرا می خواهم کسب و کار خودم را داشته باشم؟ داشتن کسب و کار شخصی چه مزیتی دارد؟ آیا دلیل بزرگ شما دستیابی به آزادی مالی و زمانی در طولانی مدت است؟ آیا از کار برای فرد دیگر و دستور گرفتن از کارفرما خسته شده اید؟ با طرح چنین پرسش هایی یک دلیل بزرگ برای این اهداف پیدا کنید.

فرض کنید یکی از اهداف شما در بخش اهداف ذهنی و مهارتی یادگیری یک نرم افراز و یا زبان برنامه نویسی مربوط به حرفه تان باشد. یادگیری یک نرم افراز و یا یک زبان برنامه نویسی، کاری زمان بر و گاهی اوقات خسته کننده خواهد بود. در نتیجه، اگر می خواهید سوخت کافی برای رسیدن به هدف را داشته باشید، باید از همین ابتدا از خودتان بپرسید: چرا می خواهید به این هدف دست یابید؟ یادگیری نرم افراز چه مزیتی برای شما دارد؟ آیا درآمد شما را چند برابرمی کند؟ آیا در حیطه کاری تان شما را به فردی متمایز تبدیل می کند؟ با یافتن جوابی مناسب برای این چنین سوالات، سوخت کافی برای دستیابی به هدف تان را تأمین خواهید کرد.

 

 دفتر چه تمرین هدف گذاری شماره ۳

 

یافتن چرایی بزرگ برای اهداف یکساله مالی

با توجه دفترچه هدف گذاری شماره یک، اهداف مالی یکساله خود را بنویسید و برای هرکدام از اهداف، این پرسش را مطرح کنیدکه چرا می خواهید به آن هدف دست یابید؟ چه انگیزه اصلی برای دستیابی به آن هدف دارید؟ دستیابی به آن هدف چه مزیتی برای شما دارد؟

 

یافتن چرایی بزرگ برای اهداف یکساله شغلی

با توجه به دفترچه هدف گذاری شماره یک، اهداف شغلی یکساله خود را بنویسید و برای هر کدام از اهداف این پرسش را مطرح کنید که چرا می خواهید به آن هدف دست یابید؟ چه انگیزه اصلی برای دستیابی به آن هدف دارید؟ دستیابی به آن هدف چه مزیتی برای شما دارد؟

 

یافتن چرایی بزرگ برای اهداف یکساله سبک زندگی

با توجه به دفتر چه هدف گذاری شماره یک، اهداف سبک زندگی خود را بنویسید و برای هرکدام از اهداف، این پرسش را مطرح کنیدکه چرا می خواهید به آن هدف دست یابید؟ چه انگیزه اصلی برای ذستیابی به آن هدف دارید؟ دستیابی به آن هدف چه مزیتی برای شما دارد؟

 

یافتن چرایی بزرگ برای اهداف یکساله تناسب اندام و سلامتی

با توجه به دفترچه هدف گذاری شماره دو، اهداف تناسب اندام و سلامتی خود را بنویسید و برای هر کدام از اهداف، این پرسش را مطرح کنیدکه چرا می خواهید به آن هدف دست یابید؟ چه انگیزه اصلی برای دستیابی به آن هدف دارید؟ دستیابی به آن هدف چه مزیتی برای شما دارد؟

یافتن چرایی بزرگ برای اهداف یکساله ذهنی و مهارتی

باتوجه به دفترچه هدف گذاری شماره دو، اهداف ذهنی و مهارتی خود را بنویسید و برای هر کدام از اهداف این پرسش را مطرح کنیدکه چرا می خواهید به آن هدف دست یابید؟ چه انگیزه اصل یبرای دستیابی به آن هدف دارید؟ دستیابی به آن هدف چه مزیتی برای شما دارد؟

 

یافتن چرایی بزرگ برای اهداف یکساله روابط

با توجه به دفترچه هدف گذاری شماره دو اهداف روابط یکساله خود را بنویسید و برای هر کدام این پرسش را مطرح کنید چرا می خواهید به آن هدف دست یابید؟ چه انگیزه اصلی برای دستیابی به آن هدف دارید؟ دستیابی به آن هدف چه مزیتی برای شما دارد؟

جمعه  30 دی ماه

آخرین دوره ها در دنیای تحول آرایشگران
پیشنهاد می کنیم حتما مطالعه کنید

آیا می دانید هدف به چه معنا است؟ هنگامی که شما در...

هدف گذاری چیست؟ هدف گذاری یک مهارت بسیار قوی و نیرومندی است...

چگونگی دستیابی به هدف امروز از چالشی برای شما می گویم که...

مهارت هدف گذاری سلام می خواهم درباره مهارت هدف گذاری با یکدیگر...

چگونه هدف زندگی خود را پیدا کنید؟   امروز یک ماجرای جالبی...

هدف چیست؟ سلام امروز می خواهم درباره این با هم گفتگو کنیم...

نقش و نیروی هدف داشتن   سلام می خواهم برای شما از...

روش صحیح هدف گذاری   روش صحیح هدف گذاری چیست ؟ با...

هدف گذاری در زندگی شخصی   هدف گذاری در زندگی شخصی چیست...

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button