نقش تغذیه در زیبایی پوست

پوست انسان بافتی زنده است و برای زیبایی پوست و تداوم حیات، نیاز به مصرف مواد غذایی و هم چنین اکسیژن دارد.

نقش مواد غذایی در زیبایی پوست

مواد غذایی لازم از طریق عروق ریزی که در ناحیۀ دوم قرار دارند به پوست رسانیده می‌­شود، تبادل گازهای خونی یعنی اکسیژن و دی اکسید کربن، نیز در جدار همین عروق صورت می‌­گیرد.

قسمت رو پوست، یعنی اپیدرم، فاقد عروق خونی است و مواد لازم را از طریق انتشار از عروق نرم دریافت می­کند.

غذایی که ما می­خوریم پس از هضم و جذب در دستگاه گوارش پس از تجزیه و ترکیب­های مختلفی که بر روی آن در قسمت­های مختلف بدن، به ویژه کبد، انجام می­‌گیرد و  از طریق گردش خون به پوست می­‌رسد و پوست هم مواد لازم خود را از آن برمی­دارد.

برای مراقبت از پوست باید بدانیم که هرگونه نقصانی که در این نظام غذا رسانی وجود داشته باشد، بر روی پوست تأثیر می­‌گذارد و آن را از حالت طبیعی خارج می‌­کند.

به عبارت دیگر می‌­توانیم بگوییم که کمبود مواد غذایی خواه به علت فقر غذایی و کمبود مواد خوراکی و خواه به علت وجود بیماری­های مختلف که باعث عدم هضم و یا جذب مواد غذا و یا عدم استفاده بدن از آن می­‌شوند به طور مستقیم بر سلامتی بدن و از جمله زیبایی پوست تأثیر می‌­گذارد.

زیبایی پوست

اثر کمبود مواد غذایی بر روی زیبایی پوست

در زمان­های قحطی به علت خشکسالی و یا جنگ، ویژگی­های غیر طبیعی مختلف ذکر شده است. در این افراد تحلیل رفتن چربی زیر پوست که باعث فرورفتگی قسمت­های برجسته­ای مثل گونه­‌ها و باسن می‌­شود و با از بین رفتن تودۀ عضلانی که باعث بیرون زدن استخوان­ها می­‌شود.

تغییرات مختلفی نیز بر روی پوست ایجاد می‌­شود. پوست این افراد کاملاً رنگ پریده می­شود به حدی که نمی­توان آن را فقط با کم خونی توجیه کرد. رگ­های سطحی پوست منقبض می‌­شود و در نتیجه مانند پوست یک مرده سرد می­‌شود و به زیبایی پوست آسیب می زند.

پوست افراد قحطی زده یا اسیران جنگی خشک، زیر و پوسته، پوسته بسیار نازک و شکننده می­شود و حالت ارتجاعی خود را از دست می‌­دهد. همین تغییرات در افرادی که دچار بیماری­های ناتوان کنندۀ طولانی و یا دچار بی­‌اشتهایی هستند نیز مشاهده می‌­شود.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم مطالعه نمایید  کراتین مو

در افرادی که دچار سوء تغذیه­‌اند در محل خروج ریشۀ مو دانه­‌های کوچک سفت و برجسته­ای بر روی پوست به وجود می‌­آید، تغییر رنگ پوست نیز از دگر علایم سوء تغذیه است.

بر روی برخی نواحی پوست به رنگ قهوه‌­ای تیره در می‌­آید به ویژه در قسمت­هایی مثل دور دهان، دور چشم، گونه‌­ها، حتی گاهی اوقات دست و پاها نیز ممکن است به رنگ تیره در آیند.

در این افراد موها نیز تغییر می‌­کند و نازک و شکننده می‌­شود و خیلی زود می‌­ریزد به طوری که حجم موها کاهش می‌­یابد و خیلی زود سفید و رشد آن نیز بسیار کم می‌­شود.

در برخی افراد موهای کرکی در سراسر بدن رشد کند که این امر به ویژه بر روی صورت و گردن مشاهده می­شود. ناخن نیز دچار تغییراتی می­‌شود و ضمن کاهش رشد، ترک­‌هایی نیز بر روی آن پدیدار می­‌گردد.

بنابراین شکی نیست که داشتن تغذیه صحیح و سالم و کافی برای حفظ طراوت و شادابی و نیز زیبایی پوست ضروری است و هرگونه نقصانی در موارد غذایی مورد نیاز، باعث خراب شدن پوست می‌­گردد.

حال ببینیم بدن انسان به چه غذاهایی نیاز دارد، آیا غذاهایی که مصرف می‎­ کنید کفاف نیازهای بدنتان را می­ دهد؟ به هر حال ما فکر  می­‌کنیم که اگر شما انواع غذاها را در حد متعادل مصرف کنید و بیماری خاصی هم نداشته باشید، دچار فقر تغذیه نخواهید شد و بر روی زیبایی پوست شما چقدر تاثیر دارد.

البته این مسأله در مورد بچه­‌ها و زنان باردار و شیرده کمی حساس­‌تر است و لازم است که نسبت به تغذیه آنها به ویژه در مورد مواد پروتئینی و ویتامین‌­ها دقت شود. این که بدن ما به چند کیلو کالری انرژی در روز نیاز دارد به میزان فعالیتی که هر کس انجام می­‌دهد، بستگی دارد.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم مطالعه نمایید  برندینگ سالن زیبایی

زیبایی پوست

به طور معمول برای یک خانم کارمند یا دانشجو نیز روزانه ۲۷۰۰ کیلو کالری کفایت می­‌کند. این مقدار با افرایش فعالیت بالا می­رود مثلاً برای کسانی که سخت دارند ۵۰۰۰ کیلو کالری در روز نیز می­‌رسد.

در زمان بارداری و شیردهی و یا بیماری و نیز در سنین رشد میزان بیشتری انرژی مورد نیاز است. برای خانم­های باردار ۳۰۰ کیلو کالری و زنان شیرده ۵۰۰ کیلو کالری. 

تأمین انرژی غذا برای زیبایی پوست

به طور کلی انرژی غذاها از سه نوع ماده تأمین می‌­شود. یکی مواد قندی­‌اند که هر گرم آنها حدود ۴ کیلو کالری انرژی تولید می­‌کند. دوم چربی­ها هستند که هر گرم آنها ۹ کیلو کالری انرژی تولید می­کند. گروه سوم پروتئین­ها هستند که هر گرمشان حدود ۴ کیلو کالری انرژی تولید می­‌کند.

مواد دیگر مثل ویتامین­ها و یا فلزات هر چند برای انجام واکنش­های شیمیایی مورد نیازند ولی به خودی خود انرژی تولید نمی‌­کنند. مواد غذایی دیگر مانند ویتامین­ها، نمک­های معدنی، فلزات و فیبرهای غذایی نیز باید در رژیم غذایی به اندازه کافی وجود داشته باشد.

ویتامین­ها مواد آلی هستند که وجود آنها برای عملکرد طبیعی بدن ضروری است. این مواد به طور مستقیم در تشکیل ساختمان بافت­های بدن حضور ندارند و هم چنین منبع تولید انرژی در بدن محسوب نمی­‌شوند اما برای فعالیت­های آنزیمی و واکنش­های شیمیایی درون بدن به آن نیاز داریم.

روز به روز نقش ویتامین­ها در درمان و جلوگیری از بیماری­های پوستی بیش از پیش شناخته می‌­شود. ویتامین­های A و C و E و ترکیبات مرتبط با آنها نقش ارزشمندی در پیشگیری و درمان آسیب­‌های پوستی حاصل از نور آفتاب، سرطان­های پوستی دارند و به زیبایی پوست کمک شایانی می کنند.

از ویژگی­های مهم ویتامین­‌ها، نقش آنتی اکسیدانی آنهاست و در افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری­ها از شما و ضایعات سرطانی پوست نقش دارند. البته پاکسازی پوست را هم بایستی جدی بگیریم و برای آن هم برنامه لازم را داشته باشیم تا از زیبایی پوست خود لذت ببریم.

نویسنده: طاهره رحیمی

جمعه  30 دی ماه

آخرین دوره ها در دنیای تحول آرایشگران
پیشنهاد می کنیم حتما مطالعه کنید

مدرک آرایشگری حرفه ای پیشرفته یک مدرک تخصصی است که به آرایشگران...

آگاوه درمانی یا همان اصطلاح آگاوه تراپی به یکی از روش های...

آموزش کوتاهی مو در تهران جزو تخصصی‌ترین دوره‌های تیم دنیای تحول است...

شادابی و لطافت موها دیگر برای افراد آرزو نیست و همواره می...

کراتین مو چیست و برای چه استفاده می شود؟  هزینه کراتین مو...

قیمت آموزش آرایشگری زنانه و عوامل تاثیرگذار بر آن آرایشگری زنانه یکی...

آماده سازی موها قبل از شنیون عروس و ۷ روش گرفتن وز...

موی سالم ، براق و پرپشت چیزی است که بیشتر زنان آرزویش...

به تعویق انداختن پیری پوست یکی از خواسته‌های هر فردی است که...

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button