اهمیت پوست و نقش آن در زیبایی

پیرامون مراقبت از پوست ، آیا تا به حال به نقش و اهمیت رنگ­ها در چهره اشخاص و اهمیت و تأثیر آن در زندگی خود اندیشیده‌اید؟ به تأثیر آن بر روی حیات و حتی رفتارهای ما توجه داشته ­اید؟

دقت نموده­‌اید که از روی رنگ­های مورد علاقه دیگران می­توانید به علایق و نوع نگرش آنها به زندگی پی ببرید.

رنگ‌ها در حقیقت روح سخنگوی ما انسان­ها می­‌باشند. که کاملاً نوع روحیات ما را بیان می­‌کند. هر شخصی می­‌تواند با وارد نمودن روشی جدید و نو در زندگی خود پا به یک زندگی تازه گذارده. و از چهره و پوست شروع کرده تغییری چشم­ نواز و زیبا در وجود خود و دیگران ایجاد نماید.

مراقبت از پوست

برای هر فرد لازم است مختصری آشنایی با پوست داشته باشد تا بتواند از آن به خوبی مراقبت از پوست را انجام دهد. پوست در زیبایی هر فرد نقش مهمی را ایفا می­کند. برای حفطظ پوست باید در سلامت آن کوشا باشیم.

پوست یکی از بزرگترین اعضای بدن است. که بعد از بافت استخوانی سنگین ­ترین عضو بدن بوده و مثل ذره­ای قسمت خارجی را پوشش می­دهد. که مو، ناخن، غدد عرق و غدد چربی ضمائم پوست می­باشند.

فیزیولوژی پوست

قبل از شروع به بحث کلی‌ در خصوص مراقبت از پوست لازم است مختصری درباره ساختمان پوست صحبت کنیم.

پوست: پوست بیرونی­ترین پوشش بدن انسان و مهم­ترین عامل محافظت کننده اعضای داخلی بدن در برابر عوامل و محرک­های خارجی است.

سلول: می‌­دانیم که تمام اعضای بدن موجودات زنده از ذرات ریزی به نام سلول به وجود آمده است. پوست بدن نیز از اجتماع تعداد زیادی واحدهای زنده ساخته شده که آن را سلول می‌­نامند.

بافت: به مجموعه سلول­هایی که برای انجام کار حیاتی معینی، دارای شکل و ساختمان مشخصی باشند را بافت گویند.

پوست بدن از سه لایه تشکیل شده:

  • اپیدرم (قسمت بیرونی)
  • مزودرم (قسمت میانی)
  • آندودرم یا هیپودرم (قسمت زیرین)
انواع پوست انسان
تفاوت پوست های انسان در مراقبت از پوست

۱- اپیدرم: سطحی ­ترین لایه پوست است سلول­های این طبقه تقریباً هر چه به سطح بدن نزدیک شود مرده هستند در روی این قسمت سوراخ­های بسیار زیادی وجود دارد که در بدن اعمال مهمی را انجام می­دهد. عرق و چربی بدن بیشتر از این سوراخ­ها ترشح می­شود. در قسمت زیرین لایه اپیدرم سلول­های لانگرهانسی که ایمنی پوست را عهده­ دار هستند و ملانین­ها که همیشه در حال ساخت و ساز می­باشند قرار دارد.

اپیدرم خود از پنج طبقه تشکیل شده که عبارتند از:

۱- طبقه شاخی      ۲- درخشندگی       ۳- دانه دانه        ۴- تیغی           ۵- طبقه مولد

۲- مزدرم (درم): سلول­های این طبقه نیمه زنده هستند و قابلیت کششی دارند این قسمت مهم­ترین قسمت پوست است زیرا در این قسمت غده­های چربی و عرق تا مویرگ­ها و رشته­‌های عصبی قرار دارد در این قسمت رشته­های کلاژن و الاستین با داشتن ساختمانی محکم به پوست استحکام می­دهد در صورت کم شدن این پروتئین­ها پوست دچار شل شدن و چروک و افتادگی می­گردد.

وظایف درم در مراقبت از پوست

۱- آب پوست در این قسمت ذخیره می­‌شود.

۲- خاصیت ارتجاعی دارد.

۳- به پوست استحکام می­‌بخشد.

 

۳- آندودرم (هیپودرم): قسمت زیرین پوست است و پوست را به بافت­های ماهیچه­ ای متصل می­کند. سلول­های این طبقه زنده هستند در این قسمت ریشه مو و سلول­های چربی قرار دارد. که چربی ذخیره شده باعث شادابی و طراوت آن می­شود.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم مطالعه نمایید  میکروبلیدینگ ابرو

پوست انسان از نظر ظاهری به پنج دسته تقسیم می‌­شود.

برای مراقبت از پوست باید بدانیم که پوست از نظر ظاهری شامل 5 دسته زیر می باشد:

۱- پوست بسیار سفید: هنگامی که در معرض نور قرار بگیرد فقط می­‌سوزد و برنزه نمی­‌شود.

۲- پوست سفید: در معرض آفتاب مختصری برنزه می‌­شود.

۳- پوست سفید متوسط: گاهی دچار آفتاب سوختگی می‌­شود، ولی همیشه برنزه می­‌شود.

۴- پوست سبزه: به ندرت آفتاب سوختگی پیدا می­‌کند و همیشه برنزه می‌­شود.

۵- سیاه پوستان: هیچ وقت دچار آفتاب سوختگی نمی­‌شود.

هر چه پوست سفیدتر سوختگی بیشتر و برنزه شدن کمتر. اختلاف رنگ­های پوست را عاملی به نام ملانین­ها یا ملانوم­ها تشکیل می­‌دهند.

بدین معنا که میزان ملانین و تراکم آن می­تواند تعیین کننده رنگ پوست باشد هم­چنین عواملی از نظر رژیم غذایی، در معرض نور بودن، در فصل­های سال، جنس، پیری و جوانی و …. در رنگ پوست تأثیرگذار هستند.

تکثیر بیش از حد ملانین سبب کک و مک و کمبود آن ایجاد لک و پیس (لکه­های سفید رنگ) یا پیسی می‌­کند.

برای مراقبت از پوست باید نکاتی را در نظر داشت

۱- زیان آفتاب: نور خورشید برای تأمین بعضی ویتامین­ها برای بدن لازم است اما شعاع درخشان و سوزان آفتاب به هیچ وجه موافق بهداشت و زیبایی نیست خصوصاً پوست صورت که لکه­ هایی روی بینی و اطراف صورت می ­اندازد و روش مناسبی برای مراقبت از پوست نیست.

۲- خشکی پوست: بزرگ­ترین دشمن پوست همان آفتاب­زدگی که باید حتماً پوست چرب شود و در برابر گرما و سرما و بادهای شدید پوست خشک می­شود و حتی شستن پوست با صابون و بعد از حمام حتماً پوست را چرب نگه داریم.

مراقبت از پوست
پوست

۳- تنفس پوست: پوست دارای منافذ ریزی است که به وسیله آن منافذ پوست تغذیه و تنفس می­کند. پوست صورت را در روز دو بار شسته و در شب حتماً آرایش از روی پوست پاک شود با شیر پاک­کن یا آب و صابون و بعد از خشک کردن از یک کرم مغذی یا مرطوب کننده کمی ماساژ دهید.

۴- پژمردگی پوست: پوست صورت نقش مؤثری در جوانی و پیری هر فرد دارد پوست­های لطیف، شاداب و با طراوت چهره را جوان­تر و پوست­های خشک و چین و چروک­دار قیافه را پهن به نظر می­‌آورد.

پوست چروک­دار به مرور زمان بر اثر از دست دادن رطوبت طبیعی شادابی خود را از دست می­دهد. از سن ۳۵ سال به بالا اگر پوست پژمرده و با چین و چروک ظاهر شد حتماً به مراکز زیبایی (پزشکان) مراجعه می­‌شود تا مراقبت از پوست را آسان نماید.

۵- تغذیه و نقش ویتامین­ها روی پوست: مهم­ترین عامل در سلامتیروح و جسم هر شخصی تغذیه صحیح است تغذیه مناسب و استفاده از میوه و سبزیجات تازه ضامن سلامتی هر فرد است چون بیشتر ناراحتی­های پوستی ناشی از کمبود ویتامین­های A برای تقویت و سلامت پوست مفید است.

کمبود ویتامین B2 در بدن باعث ایجاد ترک­هایی روی لب می‌­گردد.

کمبود ویتامین B6 در بدن باعث ریزش مو و ناراحتی­های پوستی می‌­شود.

کمبود ویتامین E از چین و چروک و شل شدن عضلات پوست جلوگیری می‌­کند.

کلسیم سبب تقویت پوست و استحکام استخوان­ها می­‌شود.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم مطالعه نمایید  چه کنیم تا پوست‌مان خشک نشود؟

۶- کم آبی پوست: یکی از عواملی است که باعث پیری زودرس می­‌شود. رطوبت پوست حائز اهمیت است چون آب موجود در سلول­های پوست باعث شادابی و طراوات می‌­شود. و از سال ۳۵ سالگی به بعد رطوبت پوست کم می­شود و بیشتر احتیاج به مراقبت دارد که باید به وسیله آبرسان­ها و کرم­های مغذی و رطوبت کننده­ها رسیدگی شود.

برای مراقبت از پوست ، چگونه نوع پوست را تشخیص بدهیم؟

پوست نرمال (معمولی)

  1. دانه­‌های سیاه روی این پوست وجود ندارد.
  2. مقاومت کافی در مقابل عوامل خارجی دارد.
  3. نرم و صاف و خوش رنگ است.
  4. سوراخ­های روی پوست کاملاً ریز است.
  5. حساس نیست و پوسته پوسته نمی­شود.
  6. احتیاج به کرم مرطوب کننده دارد (در پوست نرمال کرم مرطوب کننده ضروری است)

پوست خشک:

  • سوراخ­های روی پوست ریز و غالباً نامرئی است به همین دلیل باعث کم آبی و رطوبت و چربی شکننده و خشکی می­شود. عوامل خارجی مانند باد، آفتاب، گرد و غبار و تابش نور باعث خشک­تر شدن آن می­شود. در زمستان پوست خشک­تر شده و باعث خارش و پوسته پوسته و زبر می­شود این پوستبه ندرت جوش می­زند، این نوع پوست نازک و شکننده است و لطافت و نرمی پوست نرمال را ندارد.

پوست چرب:

  • سوراخ­‌های روی پوست درشت است و ترشحات غدد چربی زیاد، غالباً سطح پوست یا بعضی ازقسمت­ها پوشیده از نقطه­های سیاه است. هنگام بیدار شدن از خواب براق و چرب و معمولاً پوست و گاهی زرد می­باشد. این پوست نیاز به شستشوی زیاد و لایه برادر و ماسک تمیز کننده جهت بهبود آن دارد.

پوست مختلط:

نقاط مختلف پوست متفاوت است به طور مثال در قسمت تی T صورت، مثل پیشانی چرب، روی بینی تا زیر لب چرب است در این قسمت­ها غدد چربی بیشتر است و قسمت­های دیگر صورت خشک است. پوت شاید مختلط ویژگی پوست خشک و چرب را در هم دارد.

پوست حساس:

  • این پوست به دلیل چربی کم و خشکی پوست حساس و شکننده می­شود و احتیاج به مراقبت زیاد دارد در این پوست باید از محصولات آلرژی­زا، و لوازم آرایشی و بعضی از داروها که واکنش این نوع پوست را افزایش می­دهد و دچار سوزش و پوسته پوسته یا خارش می­کند خودداری کرد.

اهمیت گردش خون در مراقبت از پوست

برای این که گردش خون در پوست به خوبی انجانم بگیرد و سلول­های پوست شاداب و جوان­تر بماند و از این طریق به مراقبت از پوست خود بپردازیم، بعد از پاک کردن چهره ضربه­هایی ملایم به پوست بزنیم تا جریان خون سریع شود کرم تقویت کننده در حفظ جوانی پوست بسیار مؤثر و مفید است و از ۱۸ سالگی می­توان هر شب کمی کرم تقویت کننده برای صورت مصرف کرد.

بخور نیز برای طراوت ساختن پوست مؤثر است هفته ­ای دو بار پوست را با آب و گلاب بخور دهید بعد ازمکث کوتاه خشک کرده از ماسک نسبت به نوع پوست استفاده کرده به مدت ۱۰ دقیقه روی صورت گذاشته در زمان ماسک از صحبت کردن و خندیدن جداً پرهیز کنید. بعد از شستشو آب صورت را گرفته با کرم مقوی نوع پوست صورت را چرب کنید (مرطوب کننده) و شادابی و نشاط را حس کنید.

 

نویسنده مقاله مراقبت از پوست : فاطمه اسمعیلی

 

مقاله پیشنهادی برای این مورد: نحوه پاکسازی پوست چرب

جمعه  30 دی ماه

آخرین دوره ها در دنیای تحول آرایشگران
پیشنهاد می کنیم حتما مطالعه کنید

مدرک آرایشگری حرفه ای پیشرفته یک مدرک تخصصی است که به آرایشگران...

آگاوه درمانی یا همان اصطلاح آگاوه تراپی به یکی از روش های...

آموزش کوتاهی مو در تهران جزو تخصصی‌ترین دوره‌های تیم دنیای تحول است...

شادابی و لطافت موها دیگر برای افراد آرزو نیست و همواره می...

کراتین مو چیست و برای چه استفاده می شود؟  هزینه کراتین مو...

قیمت آموزش آرایشگری زنانه و عوامل تاثیرگذار بر آن آرایشگری زنانه یکی...

آماده سازی موها قبل از شنیون عروس و ۷ روش گرفتن وز...

موی سالم ، براق و پرپشت چیزی است که بیشتر زنان آرزویش...

به تعویق انداختن پیری پوست یکی از خواسته‌های هر فردی است که...

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button