دوره جامع هدف گذاری (روز پنجم)

روز پنجم

برای دستیابی به هدف تان باید به چه کسی تبدیل شوید؟

 

دارن هاردی می گوید، اغلب افراد بعد از تعیین اهداف این سوال را مطرح می کنند “من اهدافم را مشخص کرده ام، حالا برای دستیابی به آن ها باید چه کار کنم ؟ “این سوال بدی نیست، اما اولین سوالی نیست که باید جواب آن را پیدا کنید اولین سوال این است” حال که اهداف خود را مشخص کرده ام، باید به چه کسی تبدیل شوم؟”

در روز پنجم برطبق اهدافی که در طی روزهای گذشته به وضوح مشخص کرده ایم، از خودمان این سؤال را خواهیم پرسید که برا ی دستیابی به این هدف، باید به چه کسی تبدیل شوم؟ همان طور که جیم ران میگوید “اگر اهداف بزرگ تری دارید؛ باید به شخص بزرگ تری تبدیل شوید. اگر می خواهید موفقیت به دنبال شما بیاید، باید به همان کسی تبدیل شوید که خواهان آن هستید.”

بنابراین اگر خواهان دستیابی به هدفی هستید، باید تغییراتی اساسی در زندگی تان ایجاد کنید. به طور مثال، اگر یکی از اهداف شما این است که طی چهار چالش ۹۰ روزه، ۱۵ کیلوگرم وزن کم کنید، اما هیچ کدام از عادات غذایی خود را اصلاح نکنید. هرگز به این هدف نخواهید رسید. این جاست که می توانید از قدرت عادت ها استفاده کنید. هرگز به این هدف نخواهید رسید. این جاست که می توانید از قدرت عادت ها استفاده کنید.همان طور که می دانید؛

 

ابتدا شما عادت ها را می سازید و سپس در طولانی مدت عادت های شما زندگی شما را خواهند ساخت.

 

خیلی از ما بدون آن که بدانیم از زندگی چه می خواهیم براساس عادت های خود زندگی را می گذرانیم. وقت آن فرا رسیده است که کنترل زندگی خود را به دست بگیریم و در مسیری گام برداریم که به اهداف مان ختم می شود.

براساس مطالعات روانشناسی، مشخص شده است که ۹۵ درصد از رفتارهای ما را عادت  ما تشکیل می دهند. در هنگام تولد، ما بدون هیچ عادتی متولد می شویم. سپس با گذر زمان عادت هایی را در خود ایجاد می کنیم.

اگر بدنی سالم دارید و وزنی ایده آل و اندام متناسبی دارید، تنها دو دلیل می تواند داشته باشد، اول این که بدون شک شما عادت به خوردن غذاهای سالم داریدو مراقر غذاهایی هستید که سفارش می دهید. دوم این که بدون شک در طول هفته عادت به ورزش کردن دارید.

اگر یک فروشنده هستید و فروش خوبی دارید، موفقیت شما به این دلیل است که عادت دارید هنگامی که با جواب منفی مواجه می شوید. ذهن خود را مثبت نگه دارید و این کار باعث می شود که خوش بین باقی بماند و نا امید نشوید.

تمام افراد موفق ویژگی مشترکی دارند، آن ها عاداتی خوب را در خود پرورش داده اند.

افراد موفق لزوماً با هوش ترین و با استعداد ترین نیستند. بلکه آن ها عادات رفتاری خوب داشته اند که آن ها را از باهوش ترها و با استعدادتر ها جلو انداخته است.

 

عامل اصلی جدا شدن افراد موفق از افراد معمولی داشتن عادات خوب رفتاری است.

 

هر کاری و هر رفتاری اگر به تعداد دفعات زیاد تکرار شود به عادت تبدیل می شود حال می خواهد این عادت خوب باشد و یا بد. البته بعضی از عادت ها به صورت ناخواسته در ما ایجاد شده اند، همانند عادات رفتاری که الگو برداری از والدین و فرهنگی که در آن زندگی می کنید بوده است. اما خبر خوب این است که هر عادتی را می توانید تغییر دهید. آن را با عادت مناسب جایگزین کنید، زیرا شما عادت ها را یاد گرفته اید. در نتیجه، اگر بخواهید می توانید فراموش کنید.

برای فهم بیش تر نحوه ایجاد عادت از کتاب “قدرت عادت” نوشته چارلز دوهیگ کمک می گیریم.

 

شیوه تشکیل عادت ها این گونه است،

با کنار هم گذاشتن یک محرک، یک روال و یک پاداش

وسپس کاشتن بذر یک تمنا چرخه ی عادت به گردش در می آید .

 

برای مثال، ایجاد عادت بد سیگار کشیدن را در نظر بگیرید. وقتی که یک فرد سیگاری، یک محرک – مثلاً یک بسته سیگار “مارلبورو” – مغز او شروع به انتظار کشیدن برای یک دوز نیکوتین می کند.

به شیوه ای که عادت به ورزش کردن تشکیل می شود، دقت کنید. در سال ۲۰۰۲ پژوهشگران دانشگاه دولتی “نیومکزیکو”می خواستند بفهمند که چرا برخی افراد از سر عادت، ورزش می کنند. آن ها ۲۶۶ شخص را که اغلب آن ها حداقل هفته ای سه مرتبه ورزش می کردند مورد مطالعه قرار دادند آن ها دریافتند که بسیاری از آن ها تقریباً از سر یک هوس شروع به دویدن یا وزنه زدن کرده بودند، یا به دلیل این که باره، وقت آزاد بیش تری نسبت به گذشته داشتند و یا می خواستند که با استرسی که به طور غیر منتظره در زندگی شان رخ داده بود؛ کنار بیایند. اما، دلیل این که آن ها به ورزش کردن ادامه دادند -یعنی چرا این هوس تبدیل به یک عادت شد – این بود که آن ها شروع کرده بودند به تمنای یک نوع خاص از پاداش.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم مطالعه نمایید  شش تمرین فوق العاده برای آموزش هدف گذاری در زندگی

 

در  یک گروه،۹۲ درصد افراد گفتند که آنها به این دلیل از روی عادت ورزش می کنند که به آن ها “احساس خوبی” می دهد – آن ها یاد گرفته بودند که انتظار و تمنای “اندروفین” ودیگر مواد شیمیایی عصبی را که در نتیجه ی یک جلسه ورزش کردن در بدن شان آزاد می شود. داشته باشند. در گروه دیگری،۶۷ درصد افراد گفتند که ورزش کردن، به آن ها احساس “کامیابی” می دهد – آن ها یاد گرفته بودند که با دنبال کردن روند پیشرفت شان در ورزش، تمنای یک حس فتح و دستیابی به رکورد جدیدی را داشته باشند و این که این فعالیت های بدنی را به یک عادت تبدیل کند کافی بود.

اگر شما می خواهید که هر روز صبح بدوید، ضروری است که یک محرک ساده را انتخاب کنید (مثل این که هر روز پیش از صبحانه خوردن، کفش های ورزشی تان را پوشیده و بند آن ها را گره بزنید. یا لباس دویدن تان را نار تخت خواب تان قرار دهید و هم چنین یک پاداش واضح مقرر کنید، مثلاًیک خوراکی نیم روزی، احساس کامیابی از ثبت کیلومتری هایی که دویده اید. با لذت از هورمون “اندروفینی” که پس از ورزش در بدن تان ترشح می شود. اما مطالعات بی شماری نشان داده اند که یک محرک و یک پاداش به خودی خود برای یافتن یک عادت تازه کافی نیستند فقط زمانی بستن بند کفش های ورزشی تان در هر صبح به یک روال خودکار تبدیل می شود که مغزتان شروع به انتظار کشیدن و تمنا برای پاداش کند – یعنی “اندروفین” یا احساس کامیابی پس از ورزش را داشته باشد .

 

در روز ششم در دفترچه مدیریت “عادت های افراد فوق موفق” قانون طلایی ایجاد عادت ها را از کتاب “قدرت عادت” شرح خواهیم داد. اما تا همین جا بدانید که با کنار هم گذاشتن یک محرک یک روال و یک پاداش و سپس کاشتن بذر یک تمنا چرخه ی عادت به گردش در می آید.

طی چهار روز اول هدف گذاری اهداف خود را به طور واضح و شفاف تعیین کردید. در طی ۴ روز آینده باید نقشه راهی برای دستیابی به اهداف تان طراحی کنید. اولین مرحله برای طراحی نقشه راه این است که رفتارها و عادت های فعلی خود را بررسی کنید. به عقیده دارن هاردی برای دستیابی به اهداف باید از فرمول زیر استفاده کنید:

 

انتخاب (تصمیم گیری)+رفتار (دست به کار شدن)+عادت (انجام کاری به دفعات زیاد) + اثرمرکب = دست یابی به هدف

 

برای دستیابی به اهداف تان باید از فرمول بالا استفاده کنید .راهی دیگر ندارید.اگر رفتار و عادتی نامناسب داشته باشیدکه با هدف شما در تناقض باشد،هرگز به هدف تان دست نخواهید یافت.آیا واقعاًمی دانید روزانه چند ساعت صرف تماشای تلویزیون م یکنید؟چند ساعت را صرف دنبال کردن احبار م یکنید؟چند ساعت را صرف دنبال کردن ستارگان ورزشی و سینمایی می کنید؟آیا در جریان هستید که در طول هفته چند نوشابه میل می کنید ؟در طول روز چند ساعت را در اینستاگرام هدر می دهید؟

رفتار شما هرگز دروغ نمی گوید. دارن هاردی می گوید:

اگر چیزی می گویید و هدفی دارید، اما عمل شما چیز دیگری را نشان می دهد، من چیزی را باور میکنم      که در حال انجام دادن آن هستید اگر ادعا دارید که می خواهید برای رشد شخصی خود وقت صرف کنید اما    به جای متاب خواندن مشغول بازی کامپیوتری هستید من بازی کامپیوتری شما را باوردارم.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم مطالعه نمایید  چگونه یک خارپشت شدم تا به هدف خود دست پیدا کنم؟

در “دفترچه بررسی عادت های رفتاری” با توجه به اهدافی که طی ۴ مرحله قبل تعیین کرده اید، عادت های بد خود را شناسایی کنید، سپس ببینید برای دستیابی به اهداف تان به چه عادت های جدیدی نیاز دارید. آیا عادت ها را یادداشت کنید.

آیا عادت دارید که سحر خیز باشید؟ آیا عادت های خوبی برای ساعت اولیه صبح دارید؟ آیا صبح ها کمی ورزش و فعالیت بدنی دارید؟ آیا دستیابی به تناسب اندام یک نیاز شما برای سال جدید است؟ آیا می دانید چه عادت های خوبی را برای دستیابی به اندام مناسب باید در خود ایجاد کنید؟ آیا می دانید باید عادت خوردن شیرینی و شکلات را از برنامه غذایی خود حذف کنید؟ آیا می دانید باید عادت خوردن میوه و سبزیجات را در خود ایجاد کنید؟

اهداف بخش مالی خود را بررسی کنید. آیا تا پایان سال آینده می خواهید مبلغ مشخصی را پس انداز کنید؟ آیا با توجه به هدفی که تعیین کرده اید. عادت پس انداز کردن را در خود ایجاد کرده اید؟ آیا در همان ابتدای ماه بخشی از درآمد خود را بلافاصله در حسابی جداگانه پس انداز می کنید؟

اهداف بخش ذهنی و مهارتی خود را بررسی کنید. برای بالا بردن سطح مهارت و رشد فکری خود باید چه عادت هایی را در خود ایجاد کنید؟ آیا این عادت را در خود ایجاد کرده اید که حداقل یک ساعت در روز در زمینه رشد شخصی خود مطالعه داشته باشید؟ آیا به جای مطالعه و بالا بردن سطح مهارت خود ساعات زیادی را در اینستاگرام هدر می دهید؟ واقعاً بررسی کرده اید روزانه چند ساعت از زمان با ارزش شما در اینستاگرام به هدر می رود؟ بررسی کرده اید که روزانه چند ساعت را به تماشای تلویزیون و دنبال کردن سریال ها و تماشای فیلم سینمایی صرف می کنید؟ شاید با خود فکر کنید هیچ عادت رفتاری بدی در شما وجود ندارد، اما کافی است برنامه یک روز عادی خود را بررسی کنید. خواهید دید که چقدرمقدار زمان را به دلیل داشتن عادت های بد به هدر می دهید. قدرت عادت ها را جدی بگیرید و قبل تکنیک هایی که در روز ششم مطرح می شود آن ها را با عادت خوب جایگزین کنید.

برای تکمیل “دفترچه بررسی عادت ها ی رفتاری” به نمونه زیر دقت کنید.

 

عادت های رفتاری که هرچه زودتر باید در سال جدید آن ها را از بین ببرم.

-گوش کردن به اخبار بد

-گله و شکایت از اوضاع بد اقتصادی

– گذراندن زمان با ارزش در پیچ های مختلف اینستاگرام

– خوردن شام بعد از ساعت ۸

– نوشیدن نوشابه گازدار

– خوردن شیرینی و شکلات

– عدم مدیریت مالی و وسوسه برای خرید وسایل غیر ضروری

– عدم تعهد به برنامه روزانه

– عدم داشتن فعالیت ورزشی

– تماشای بیش از حد فیلم و سریال

و……

عادت های رفتاری که باید در سال در خود ایجاد کنم:

  • شب ها زود خوابیدن
  • صبح ها قبل از ۵ صبح بیدار شدن
  • روزانه ۱۰ دقیقه مراقبه
  • ۳ روز در هفته، یک ساعت تمرین ورزشی می کنم.
  • نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب
  • متعهد بودن به برنامه روزانه
  • پس انداز حداقل ۱۰ درصد از درآمد در ابتدای هر ماه
  • اختصاص دادن بخشی از روز برای راه اندازی کسب و کار شخصی
  • روزانه حداقل ۲۰ صفحه مطالعه در زمینه رشد شخصی
  • ایجاد عادت شکرگذاری روزانه

و…..

با توجه به نمونه های بالا “دفترچه بررسی عادات رفتاری” تکمیل کنید. ابتدا عادات بد خود را پیدا کنید و سپس عادات خوبی که باید جایگزین آن ها شود، بنویسید در روز ششم و هفتم، دفترچه ای با عنوان “مدیریت عادات افراد موفق” با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. راهکار هایی را برای تثبیت عادت های جدید معرفی می کنیم. تکنیک “جدول ثبت ریتم هفتگی” دارن هاردی را معرفی خواهیم کرد. تکنیک “ایجاد زنجیره” دارن هاردی را مطرح خواهیم کرد و تکنیک “قانون طلایی” چارلز دوهیگ را نیز به عنوان تکنیک قدرتمند از بین بردن عادت های بد و تثبیت عادت های جدید مطرح کرد.

 

دفترچه بررسی عادت های رفتاری

عادت های رفتاری که هر چه زودتر باید در سال جدید آن ها را از بین ببرم؟

 

عادت های رفتاری که باید در سال جدید آن ها را در خود ایجاد کنم؟

جمعه  30 دی ماه

آخرین دوره ها در دنیای تحول آرایشگران
پیشنهاد می کنیم حتما مطالعه کنید

آیا می دانید هدف به چه معنا است؟ هنگامی که شما در...

هدف گذاری چیست؟ هدف گذاری یک مهارت بسیار قوی و نیرومندی است...

چگونگی دستیابی به هدف امروز از چالشی برای شما می گویم که...

مهارت هدف گذاری سلام می خواهم درباره مهارت هدف گذاری با یکدیگر...

چگونه هدف زندگی خود را پیدا کنید؟   امروز یک ماجرای جالبی...

هدف چیست؟ سلام امروز می خواهم درباره این با هم گفتگو کنیم...

نقش و نیروی هدف داشتن   سلام می خواهم برای شما از...

روش صحیح هدف گذاری   روش صحیح هدف گذاری چیست ؟ با...

هدف گذاری در زندگی شخصی   هدف گذاری در زندگی شخصی چیست...

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button