دوره جامع هدف گذاری (روز دوم)

دوره جامع هدف گذاری

روز دوم

تعیین اهداف مالی، شغلی و سبک زندگی

در روز دوم و سوم می خواهیم اهداف را به صورت کاملاً شفاف برای خود مشخص کنیم. این اولین مرحله در فرآیند هدف گذاری است. درست مانند سفرکردن است.هنگامی که قصد سفر دارید.اولین چیزی را که باید مشخص کنید مقصد است. باید بدانید می خواهید به شمال برویدیا جنوب. روزدوم براساس آموزه های روز اول، اهداف مالی، شغلی وسبک زندگی خود را تعیین می کنید و هم چنین در دفترچه هدف گذاری شماره یک، ویژن یا تصویر ذهنی از ۱ سال و ۱۰ سال آینده خودتان را در بخش مالی و شغلی وسبک زندگی طراحی می کنید.

داران هاردی در رابطه با اهمیت داشتن اهداف مکتوب و شفاف می گوید.

سوالی است که همیشه از من پرسیده می شود این است که چه ویژگی بین تمام افراد موفق مشترک است؟ من در جواب همیشه دو ویژگی را مطرح می کنم .

  • پشتکار و ثابت قدم بودن
  • داشتن اهدافی مکتوب و واضح که برای دستیابی به آنها برنامه ای دقیق دارند.
  • اگر به شما بگویم که دلیل اصلی اینکه دستاوردهای رقبای شما ده برابر شماست این است که آنها اهدافی مکتوب دارند.آیا بعد از این حاضر هستید که چند ساعت زمان نگذارید و اهداف خود را مکتوب نکنید ؟اجازه دهید بیشتر در رابطه با اهمیت داشتن اهداف مکتوب و واضح برای شما توضیح دهم.
  • این اتفاق را بسیار دیده ام که افرادی که هوش متوسط و یا حتی ضعیف دارند، افرادی با هوش بالا را استخدام می کنند و به آنها حقوقی بخور نمیر می دهند.تنها به این دلیل که آن افرادی که هوش متوسط و یا حتی ضعیف دارند دارای اهداف مکتوب و شفافی هستند ،آنها مهارت برنامه ریزی را یاد گرفته اند و البته در نهایت آنها ثروتمند تر و سعادتمندتر از نوابغی می شوندکه هیچ هدف مشخصی ندارند. اصلاًمهم نیست که چقدر فردی با هوش هستید،اگر اهدافی واضح و مکتوب نداشاه باشید در نهایت دستاورد چشمگیری نخواهید داشت،در صورت نداشتن اهدافی واضح حتی فردی کند ذهن با اهدافی مکتوب از شما سبقت می گیرد و زودتر از شما به ثروت و رفاه دست می یابد.
  • در دفترچه هدف گذاری شماره ۱و ۲،هدف گذاری را با تعیین اهداف بلند مدت شروع می کنیم .تاکید می کنیم در هنگام نوشتن اهداف بلند مدت،اهداف خود را قضاوت نکنید. هیچ کس قرار نیست اهداف شما را ببیند.ذهن خود را آزاد بگذاریدو پرنده اندیشه را رها کنید .زیاد درباره آن چه می نویسید فکر نکنید.بگذارید خواسته و اهداف شما از لایه های زیرین ذهن تان خود را نمایان کنند.
  • همان طور که در بخش اول توضیح دادیم,تعیین اهداف بلندمدت به شما کمک خواهد کرد که بتوانید اهداف یک ساله خود را با دقت بیش تری تعیین کنید.در جزوه روز اول توضیح دادیم که بتوانید اهداف یک ساله خود رابا دقت بیش تری تعیین کنید. درجزوه روز اول توضیح دادیم که اهداف بین ۵ تا ۱۰ سال را اهداف بلند مدت می نامند. بنابراین اگر نسبت به اهداف ۱۰ سال آینده خود اطمینان ندارید .می توانید اهداف ۵ ساله را به عنوان اهداف بلند مدت در نظر بگیرید.یادتان باشد برای تعییین اهداف بلند مدت  باید ۳ نکته زیر را رعایت کنید.
  • از حقیقت فعلی خود صرف نظر کنید،صرف نظر از محدودیت های فعلی،هرآنچه را که خواستار آن هستید بنویسید
  • رویاهای بزرگ در سر بپروانید این جازه را به خود بدهید که خواسته ها و رویاهای بزرگ داشته باشید
  • اهدافی را بنویسید که خواسته قلبی شما هستند.هرگز اجازه ندهید اهداف شما از جانب خانواده،همکاران و دوستان شما به تحمیل شود.
  • بعد از این که اهداف بلند مدت را تعیین کردید.ویژن (تصویر ذهنی)از ۱۰ سال یا ۵ سال آینده تان را در چند سطر بنویسید.در هنگام نوشتن در هنگام نوشتن تصویر ذهنی از آینده تان،سعی کنید از قدرت تجسم استفاده کنید.چند دقیقه چشمان تان را ببندید و ۱۰ سال آینده تان را در ذهن تان تصورکنید. این کار به شما کمک می کند ویژن دقیق تری را یادداشت کنید .داشتن یک تصویر ذهنی از آینده برای برنامه ریزی ضمیر ناخود آگاه بسیار مهم است.در حقیقت بهترین روش برای برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه،تجسم خلاق است. نحوه برنامه ریزی ضمیر ناخود آگاه از طریق تجسم خلاق در آموزه های باب پراکتور،وین دایرو جوزف مورفی آموزش داده شده است. اگر به این مبحث علاقمند هستیدمی توانید آموزهای این اساتید را از بخش محتوای ویژه دانلود کنید و مطالعه فرمایید .اما برای تمرینات روز دوم و سوم در همین حدکافی است که بدانید داشتن یک تصویر ذهنی (ویژن)از آینده برای ضمیر ناخود آگاه بسیار مهم است.
  • در مرحله بعد به سراغ اهداف کوتاه مدت که همان اهداف یک سال آینده تان است . می روید .اگر اهداف بلند مدت خود را به خوبی مشخص کرده باشید.تعیین اهداف کوتاه مدت خود را به خوبی مشخص کرده باشید.تعیین اهداف کوتاه مدت خود را به خوبی مشخص کرده باشید .تعیین اهداف کوتاه مدت زحمت چندانی نخواهد داشت زیرا اهداف کوتاه مدت در راستای اهداف کوتاه مدت در راستای اهداف بلند مدت هستند. بطور مثال ،اگر یکی از اهداف بلند مدت مالی تان این باشد که طی ۵ سال آینده ۱ میلیارد تومان پس انداز بانکی داشته باشید در صورتی که در حال حاضر هیچ پس اندازی نداشته باشید.می توانید ۱۰۰ میلیون تومان را به عنوان هدف یک سال آینده خود تعیین کنید.
  • نکته ی دیگری را که باید تذکر دهیم این است که اهداف مالی خود را به دقت انتخاب کنید.مثلاًبدون فکر کردن نگویید من ۱۰۰ میلیون پول برای سال آینده می خواهم. شما باید عدد دقیقی را به عنوان هدف مالی خود مشخص کنید.مخصوصاًبرای هدف مالی یک سال تان این نکته را حتماً باید رعایت کنید.اهداف یک ساله باید دقیق و شفاف باشند .در غیر این صورت،از قدرت زیادی برخوردار نخواهند بود.
  • در هنگام تعیین اهداف مالی از خود بپرسید :واقعا چقدر پول احتیاج دارید؟برای پاسخ به این پرسش،ابتدا باید مشحص کنیدبا پول چه کارهایی می خواهید انجام دهید.اگر جواب شما این است”با پول خیلی کارها هست که می توانم انجام دهم “.این جواب خوبی نیست و یا اینکه بگویید “پول را برای گذراندن زندگی احتیاج است.”باید به شما بگویم برای گذراندن زندگی شما با پول بسیار ناچیزی هم می توانید زندگی را بگذرانید و اصلاً لازم نیست زحمت هدف گذاری را به خودتان بدهید یادتان باشد که هدف گذاری  نوعی برنامه ریزی ضمیر نا خودآگاه است .در نتیجه تا می توانید اطلاعات دقیقی را به ضمیر ناخودآگاهتان بدهید.
  • همین حالا یک برگه کاغذ بیاورید و ببینید برای یک سال آینده زندگی تان می خواهید چه کارهایی انجام دهید و برای هر کدام از این کارها به صورت تقریبی به چه میزان پول احتیاج دارید. می توانید از لیست زیر استفاده کنید.
  • پول مورد نیاز برای رهن و اجاره خانه مورد علاقه .
  • پول مورد نیاز برای داشتن تغذیه ی مناسب روزانه
  • پول مورد نیاز برای خرید خودروی مورد علاقه
  • پول مورد نیاز برای ادامه تحصیل
  • پول مورد نیاز برای مسافرت
  • پول مورد نیاز برای هزینه هایی مانند بیمه،قبوض،مالیات و ….
  • میران پس انداز دلخواه در حساب سرمایه گذاری بانک
  • پول مورد نیاز برای خرید وسایل منزل مورد علاقه شما
  • پول مورد نیاز برای خرید منزل مورد علاقه شما
  • و……
  • لیست بالا به عنوان نمونه است .ممکن است لیستی که شما مورد نظر دارید،موارد بیش تری را به خود اختصاص دهد.
  • یک نکته برای پر کردن لیست بالا دقت کنید هزینه های فعلی خود را یادداشت نکنید بلکه در ذهن خود تجسم کنید که چه امکاناتی را برای یک سال آینده می خواهید و هزینه آن را به صورت تقریبی بنویسید .به طور مثال،اگر اجاره خانه ای در آن زندگی می کنید .ماهیانه ۲ میلیون تومان است.اما شما علاقه دارید به خانه ای نقل مکان کنید که اجاره آن ۵ میلیون تومان است در لیست بالا مبلغ ۵ میلیون را یادداشت کنید.فرض کنید در حال حاضر ماهی یک بار به رستوران مورد علاقه خود می روید اما تمایل دارید هفته ای دوبار به آن رستوران بروید چه مقدار پول برای این کار احتیاج دارید؟آن را در مقابل هزینه های مربوط به خوراک و تغذیه یادداشت کنید .واضح و شفاف بودن اهداف کوتاه مدت بسیار مهم است. این نکته مهم را در تمام بخش ها از جمله تعیین اهداف کوتاه مدت شغلی،سبک زندگی،جسمی،ذهنی و روابط خود رعایت کنید.به طور مثال در بخش اهداف سبک زندگی اگر می خواهید تا پایان سال آینده خودرویی برای خود خریداری کنید،این خودرو را دقیق مشخص کنید.نام خودرو،قیمت خودرو و حتی رنگ آن را مشخص کنید باز هم تاکید می کنیم داشتن یک تصویر ذهنی شفاف برای برنامه ریزی ضمیر نا خود آگاه بسیار مهم است.
پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم مطالعه نمایید  چگونه به مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۱۸ رفتید؟

همان طور که در جزوه بخش اول توضیح داده شده است.در هنگام هدف گذاری یک ساله ۳ نکته زیر را حتما رعایت کنید

واضح و مشخص  اولین ویژگی که اهداف یک ساله شما باید داشته باشند.این است که باید واضح و شفاف باشند.

قابل دسترسی باشند.اهداف یک ساله باید به گونه ای تعیین شوند که در طی یک سال قابل دسترسی باشند.

دارای بازه زمانی برای تحقق هر کدام یک ساله خود،حتما زمانی را تخمین بزنید.

پس از این اهداف یک ساله خود را به طور دقیق مشخص کردیدهمانند اهداف بلند مدت یک ویژن (تصویر)برای پایان سال آینده تان بنویسید.چندین سطر بنویسیدچندین سطر بنویسید که در اسفند سال آینده به چه دستاوردهایی دست یافته اید و چه اهدافی را به انجام رسانده اید.

بسیار خوب،اگر آماده هستید،هدف گذاری را شروع کنیم.

 

                 

دفترچه هدف گذاری شماره یک

قسمت اول، اهداف مالی

 

زمان لازم برای انجام تمرینات قسمت اول،بین ۱تا ۲ ساعت

(تعیین اهداف بلند مدت مالی (درآمد، پس انداز، سرمایه گذاری و….)

می خواهید ۱۰ سال آینده،میزان در آمد شما چقدر باشد ؟۱۰ سال آینده چه مقدار پس انداز دارید؟می خواهید طی ۱۰ سال آینده در چه حوزه هایی سرمایه گذاری کنید؟با طرح چنین پرسش هایی اهداف بلند مدت مالی خود را تعیین کنید.

 

 

تعیین ویژن(تصویرذهنی)بلند مدت مالی دستیابی

براساس اهدافی که در صفحه قبل تعیین کردید در چند پاراگراف ویژن(تصویر ذهنی )مالی از ۱۰ سال آینده تان را بنویسید (فعل چملات دارای زمان حال باشند)

به طور مثال “من سالانه ….. تومان درآمد دارم من …… تومان پس انداز دارم.من در حوزه های مختلف از جمله بورس ارز ملک و املاک مبلغ ….تومان سرمایه گذاری کرده ام .”

 

تعیین اهداف یکساله مالی،

با توجه به اهداف مدت مالی که برای خودتان تعیین کرده اید اهداف یکسال آینده خود را مشخص کنید. می خواهید درآمد شما در شش ماه اول سال چه میزان افزایش داشته باشد؟آیا در سال جدید قصد سرمایه گذاری در حوزه خاصی را دارید؟می خواهید تا پایان سال آینده چه میزان به افراد نیازمند کمک کرده باشید؟باطرح چنین پرسش هایی اهداف یکساله مالی خود را تعیین کنید یادتان باشد اهداف یکساله شما نسبت به اهداف ۱۰ ساله باید منطقی تر انتخاب شوند و قابل دستیابی باشند.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم مطالعه نمایید  تکنیک 12 مرحله ای هدف گذاری

تعیین ویژن (تصویر ذهنی)یکساله مالی

براساس اهداف یک ساله ای که در صفحه قبل تعیین کردید در چند پاراگراف ویژن(تصویرذهنی )مالی از پایان سال آینده خود بنویسید. شرح دهید که در پایان اسفند سال آینده چه میزان درآمد چه مبلغی پس  انداز کرده اید و در چه حوزه هایی سرمایه گذاری کرده اید یادتان باشد ویژن یک ساله را تا جای ممکن باید با جزئیات شرح دهید.(فعل جملات دارای زمان حال باشند)

 

قسمت دوم، اهداف شغلی

زمان لازم برای انجام تمرینات قسمت دوم بین ۱ تا ۲ ساعت

 

تعیین اهداف بلند مدت شغلی

می خواهید ۱۰ سال آینده چه شغلی داشته باشید؟ آیا دوست دارید کسب و کار خودتان را داشته باشید ؟ دوست دارید در چه نوع محیط کاری باشید؟ می خواهید هفته ای چند ساعت کار کنید؟ با طرح چنین پرسش هایی اهداف بلند مدت شغلی خود را تعیین کنید.

 

تعیین ویژن (تصویر ذهنی) بلند مدت شغلی

براساس اهدافی که در صفحه قبل تعیین کردید دریک پاراگراف ویژن تصویر ذهنی شغلی از ۱۰ سال آینده تان را بنویسید تا می توانید با جزئیات شرح دهید که می خواهید چه شغلی داشته باشید و یا چه کسب و کاری را راه اندازی کنید (فعل جملات دارای زمان حال باشند)

طرح چنین پرسش هایی اهداف بلند مدت شغلی خود را تعیین کنید.

 

 

تعیین اهداف یکساله شغلی

باتوجه به اهداف بلند مدت شغلی که برای خودتان تعیین کرده اید اهداف شغلی یک سال آینده خود را مشخص کنید.آیا می خواهید برای مصاحبه کاری آماده شوید؟آیا می خواهید در سال جدید کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید؟آیا می خواهید از طریق آموزش مهارت های تان در آمد زایی کنید؟می خواهید امسال هفته ای چند ساعت را به شغل یا کسب و کارتان اختصاص دهید؟یا طرح چنین پرسش هایی اهداف یک ساله خود را تعیین کنید.یادتان باشد اهداف یک ساله شما نسبت به اهداف ۱۰ ساله،باید منطقی تر انتخاب شوند و قابل دستیابی باشند.

طرح چنین پرسش هایی اهداف بلند مدت شغلی خود را تعیین کنید.

 

تعیین ویژن (تصویرذهنی)یکساله شغلی

براساس اعداف یکساله ای که در صفحه قبل تعیین کردید. در چند پاراگراف ویژن (تصویر ذهنی)شغلی از پایان سال آینده خود بنویسیدشرح دهید که در پایان اسفند سال آینده می خواهید چه شغلی داشته باشید و با چه کسب و کاری را راه اندازی کنید؟یادتان باشد ویژن یک ساله را تا جای ممکن باید با جزئیات شرح دهید.(فعل حملات دارای زمان حال باشند.)

طرح چنین پرسش هایی اهداف بلند مدت شغلی خود را تعیین کنید.

 

قسمت سوم، سبک زندگی

زمان لازم برای انجام تمرینات قسمت سوم،بین ۱ تا ۲ ساعت

 

تعیین اهداف بلند مدت سبک زندگی

می خواهید ۱۰ سال آینده در کدام منطقه از شهرتان زندگی کنید؟آیا می خواهید به کشور و یا شهر دیگری مهاجرت کنی؟دوست دارید در چه نوع خانه ای زندگی کنید؟می خواهید چه خودرویی داشته باشید؟می خواهید از چه امکاناتی رفاهی استفاده کنید؟می خواهید به کدام شهرهای دیدنی سفر کنید؟با طرح چنین پرسش هایی اهداف بلند مدت سبک زندگی خود را تعیین کنید.

طرح چنین پرسش هایی اهداف بلند مدت شغلی خود را تعیین کنید.

 

تعیین ویژن (تصویر ذهنی )بلند مدت سبک زندگی

براساس اهدافی که در صفحه قبل تعیین کردید،در یک پاراگراف ویژن (تصویر ذهنی )سبک زندگی از ۱۰ سال آینده تان را بنویسید تا می توانید با جزئیات شرح دهید که خواهان چه سبک از زندگی هستید (فعل جملات دارای زمان حال باشند)

طرح چنین پرسش هایی اهداف بلند مدت شغلی خود را تعیین کنید.

 

تعیین اهداف یکساله سبک زندگی

با توجه به اهداف بلند مدت سبک زندگی که برای خودتان تعیین کرده اید،اهداف سبک زندگی یک سال آیندهخود را مشخص کنید.آیا امسال قصد خرید خودرویی را دارید؟می خواهید آن خودرو در چه رنج قیمتی باشد و چه ویژگی داشته باشد؟آیا می خواهید به منزل جدید نقل مکان کنید؟آیا می خواهید تا پایان سال به شهر یا کشور دیگری مهاجرت کنید؟آیا تا پایان امسال قصد حرید خانه ای دارید؟می خواهید آن خانه چه ویژگی هایی داشته باشد؟آیا می خواهید مبلمان منزل تان را تغییر دهید؟با طرح چنین پرسش هایی،اهداف یک ساله سبک زندگی خود را تعیین کنید.یادتان باشد اهداف یک ساله شما نسبت به اهداف ۱۰ ساله باید منطقی تر انتخاب شوند و قابل دستیابی باشند.

طرح چنین پرسش هایی اهداف بلند مدت شغلی خود را تعیین کنید.

 

تعیین (تصویر ذهنی) یکساله سبک زندگی

براساس اهداف یکساله ای که در صفحه قبل تعیین کردید.در چند پاراگراف ویژن (تصویر ذهنی)سبک زندگی خودتان در پایان سال آینده بنویسید. یادتان باشد ویژن یکساله را تا جای ممکن باید با جزئیات شرح دهید .(فعل جملات دارای زمان حال باشند.)

طرح چنین پرسش هایی اهداف بلند مدت شغلی خود را تعیین کنید.

جمعه  30 دی ماه

آخرین دوره ها در دنیای تحول آرایشگران
پیشنهاد می کنیم حتما مطالعه کنید

آیا می دانید هدف به چه معنا است؟ هنگامی که شما در...

هدف گذاری چیست؟ هدف گذاری یک مهارت بسیار قوی و نیرومندی است...

چگونگی دستیابی به هدف امروز از چالشی برای شما می گویم که...

مهارت هدف گذاری سلام می خواهم درباره مهارت هدف گذاری با یکدیگر...

چگونه هدف زندگی خود را پیدا کنید؟   امروز یک ماجرای جالبی...

هدف چیست؟ سلام امروز می خواهم درباره این با هم گفتگو کنیم...

نقش و نیروی هدف داشتن   سلام می خواهم برای شما از...

روش صحیح هدف گذاری   روش صحیح هدف گذاری چیست ؟ با...

هدف گذاری در زندگی شخصی   هدف گذاری در زندگی شخصی چیست...

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ajammorteza73

سپاس وخسته نباشید

مونا جباری

با سلام
ممنون میشم یک مثال از هدف گذاری بلند مدت مالی از الان تا اخر عمر و یک مثال از هدف گذاری مالی از الان تا ده سال بعد و یک مثال از هدف گذاری مالی یکسال آینده بزنید.

Call Now Button