مو از نظر شیمیایی

روش دقیق شناخت مو

برای شناخت مو ، اولین چیزی که باید بدانیم این است که قسمت عمده مو از کراتین تشکیل شده است.

کراتین، پروتئینی است که در پوست و ناخن ها نیز یافت می‌شود. دو پروتیین دیگر نیز وجود دارد. بطوری که نسبت کمی از آنها در موی هر فرد رنگ طبیعی موها را تعیین می کند.

پیگمنت ملانین باعث ایجاد رنگهایی با درجه با درجه مشکی تا قهوه‌ای می شود. حال اگر این دو ملانین در مو وجود نداشته باشد موها به رنگ سفید.خاکستری در می‌آید.

در شناخت مو حتماً می‌دانیم که موی سر شامل ساقه و ریشه می‌باشد در واقع مو یک بافت مرده است. به غیر از ریشه که از پروتئین کراتین تشکیل یافته موی سر بطور طبیعی ۱۰۰تا ۱۵۰هزار عدد مو بر سر خود دارد.همه مساحت پوست سر تقریبا ۵۰۰ سانتیمتر مربع می‌باشد که دارای حدود ۲۰۰ تار مو در سانتیمتر است.

یکی از موضوعات مهم در شناخت مو این است که بدانیم واحد شمارش موی سر گرافت است. نه تار مو.  هر گرافت از چند تارمو تشکیل شده است که از ریشه بهم ارتباط دارند.

مقایسه مو با پر

در موضوع شناخت مو ، طرز تشکیل فولیکول پر و فولیکول مو در مرحله جنینی تقریبا مشابه است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که فولیکول مشابه هستند همچنین نحوه تولید رشته مو و پر یکسان است تفاوت مشابه ضخامت غشای پایه ای است فولیکول پر نسبت به فولیکول مو ضخامت بسیار بیشتری برخوردار است.

ساختمان مو

برای مراقبت و شناخت مو بطور دقیق‌تر باید بدانیم که ساقه مو شامل ۳ قسمت است:

پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم مطالعه نمایید  نکات مهم در دکوپاژ مو که باید بدانید

۱-قشر خارجی: کرتکس

این لایه که پولک مانند است مانند فلس ماهی حالت عادی بروی هم خوابیده‌اند اما در صورت تماس با مواد شیمیایی تحریک شده و باز می‌شود.

معمولاً ۴ روز طول می‌کشد تا به حالت  اول خود باز گردنند قشر خارجی وظیفه  محافظت از مودر مقابل نور هوا و شستشو را بعهده دارد.

۲-لایه میانی: کرتکس و کراتین

رنگدانه‌های مو پیگمنت در این لایه قرار دارند. ضخامت قابلیت ارتجاعی و استحکام مو به آن بستگی دارد ‌رنگدانه های مو بصورت دانه های زیر ملانین بوده که در کیسه های ریزی قرار گرفته اند.

کورتکس مو در اثر اکسیداسیون بیش از حد توسط اکسیدان و فر و همچنین استفاده از شامپو های نامناسب و برس زدن خشن آسیب می‌بینه.

شناخت مو

استحکام مو

برای شناخت مو باید بدانیم که مو بطور طبیعی دارای استحکام است و حتی یک رشته از مو توانایی بلند کردن وزنه ای ۱۰۰گرم را بدون پارگی و گسسته شود را دارد .حتی میتوان ریسمان محکمی را از موها تهیه کرد.

پروتئین های کراتین کورتکس عامل این استحکام غیر معمول است مولکولهای بلندکرانین در کورتکس به یکدیگر فشرده شده اند تا ساختمان منظم مستحکم و با قابلیت انعطاف پذیری را شکل دهند.

کراتین مو علاوه به نقش استحکامی خود در شکل دهی فولیکول های مو نیز نقش مهمی را ایفا می کند.

اهمیت آب مو در شناخت مو

مقدارای آب موجود در مو به رطوبت نسبی احاطه کننده آن بستگی دارد که به آن pH می‌گویند آب به دو صورت آزاد یا باند شده در مو موجود دارد.

همزمان با افزایش ph موی انسان تورم و آب گرفتگی در آن پدید می آید. با افزایش ph از صفر تا صد درصد قطر مو در حدود ۱۴درصد افزایش می‌یابد در حالیکه در طول تنها به میزان ۲درصد افزایش ایجاد خواهد شد.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم مطالعه نمایید  مژه مگنتی چیست؟

 

نویسنده: سمیه عجمی

جمعه  30 دی ماه

آخرین دوره ها در دنیای تحول آرایشگران
پیشنهاد می کنیم حتما مطالعه کنید

مدرک آرایشگری حرفه ای پیشرفته یک مدرک تخصصی است که به آرایشگران...

آگاوه درمانی یا همان اصطلاح آگاوه تراپی به یکی از روش های...

آموزش کوتاهی مو در تهران جزو تخصصی‌ترین دوره‌های تیم دنیای تحول است...

شادابی و لطافت موها دیگر برای افراد آرزو نیست و همواره می...

کراتین مو چیست و برای چه استفاده می شود؟  هزینه کراتین مو...

قیمت آموزش آرایشگری زنانه و عوامل تاثیرگذار بر آن آرایشگری زنانه یکی...

آماده سازی موها قبل از شنیون عروس و ۷ روش گرفتن وز...

موی سالم ، براق و پرپشت چیزی است که بیشتر زنان آرزویش...

به تعویق انداختن پیری پوست یکی از خواسته‌های هر فردی است که...

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button