اصول لازم برای داشتن موی سالم

اصول لازم برای داشتن موی سالم

موی سالم ، براق و پرپشت چیزی است که بیشتر زنان آرزویش را دارند. چه موها مجعد یا لخت، کوتاه یا بلند باشند. مراقبت از مو الزاما به معنی هزینه کردن پول زیاد برای محصولات آرایشی نیست که ممکن است حتی کارآمد نباشد. در عوض، می­تواند به سادگی استفاده از مواد طبیعی باشد. بهترین بخش درباره استفاده از مواد طبیعی این است که تقریباً همه آن ها به راحتی در دسترس هستند.

مو وقتی سالم نیست، کدر به نظر می آید. زمانی که مو رطوبت و مواد مغذی دارد کوتیکول هایی دارد که در برابر شفت مو قرار دارند . وقتی نور به این موها می رسد، سطح صاف به نور اجازه می دهد تا موها براق به نظر برسد.

 

با این حال، در موهای ناسالم، کوتیکول ها بلند می شوند و اجازه نمی دهد نور از روی موها بازتاب شود. موهای ناسالم نیز منجر به مشکلاتی نظیر شکستگی، موخوره، و غیره می شود.

در این مقاله با موضوع موی سالم ، ابتدا ساختار مو مورد بررسی قرار می­گیرد. سپس مراحل رشد مو و انواع بیماری های شایع مو و عوامل ریزش مو ذکر می‌­شود.

سپس راه­های جلوگیری از ریزش موی سر و مراقبت­های لازم بعد از انجام عملیات شیمیایی روی مو شامل احیاتراپی موهای آسیب­‌دیده توضیح داده می‌­شود.

ساختار مو

موها رشته‌های طویلی هستند، متشکل از سلولهای شاخی شده که از سطح پوست بدن بیرون آمده‌اند و اندازه آنها از نظر طول و قطر بسیار متغیر است. موها غیر از کف دست و پا تقریبا در تمام قسمتهای بدن یافت می‌شوند و تعداد آنها در نواحی مختلف بدن متفاوت است. هر مو دارای یک قسمت بیرون از پوست به نام ساقه مو و یک قسمت درون پوستی به نام ریشه مو می‌باشد که هر دو قسمت ساختمان یکسانی دارند.

مو از ساختمانی لوله‌ای شکل و مشتق از اپیدرم به نام فولیکول بوجود می‌آید. ساختمان موی سالم شامل: ساقه مو (قسمتی که از پوست خارج شده و قابل رویت است) ریشه مو (قسمتی که زیر پوست قرار گرفته) و فولیکول مو (مسیری لوله مانند در ناحیه درم که ریشه مو در آنجا رشد می کند) می باشد.  

در انتهای فولیکول ناحیه ای برجسته است به نام با لب که پیگمان رنگی ملانین در آن تولید می شود در موهای مشکی این قسمت سیاه بوده و در موهای روشن و سفید بی رنگ می باشد. قسمت انتهای پیاز مو دارای یک فرورفتگی است و بافت پیوندی که از درم به این قسمت وارد شده درمال پاپیلا نامیده می­شود. درمال پاپیلا توسط مویرگهای خونی تغذیه میشود ومسئول تولید موی جدید میباشند.

ترکیب اصلی موی سالم ، یک پروتئین ساختمانی قوی به نام کراتین می باشد این پروتئین در ناخن و سطح خارجی پوست هم وجود دارد. هر شاخه مو از سه لایه تشکیل شده:

داخلی ترین لایه مدولا نامیده می‌شود و فقط در موهای ضخیم وجود دارد این لایه نور را به خوبی منعکس میکند و باعث میشود رنگ مو درآفتاب نسبت به سایه متفاوت باشد.

لایه میانی کورتکس نامیده میشود و لایه ای است که استحکام و رنگ و حالت مو را مشخص میکند.

خارجی ترین لایه کوتیکول نامیده میشود و این لایه نازک و بدون رنگ می باشد و نقش آن محافظت از لایه ضخیم و ملانین دار کورتکس می باشد.

  ساقه مو

ساقه مو از سه قسمت مغز ، قشر و کوتیکول تشکیل شده است.

مغز

در مرکز مو قرار دارد و موهای ظریف فاقد مغز می‌باشند. سلولهای تشکیل دهنده مغز بزرگ و واکوئله بوده و بطور متوسط شاخی می‌شوند..

قشر

ناحیه اطراف مغز مو می‌باشد که ضخامت عمده مو را تشکیل می‌دهد و از سلولهای شدیدا شاخی شده و فشرده تشکیل شده است. رنگ مو مربوط به رنگدانه‌های ملانین موجود در سلولهای این لایه می‌باشد که توسط ملانوسیتهای واقع در ماتریکس مو تولید و سپس به این سلولها منتقل می‌گردد. هر چه مقدار ملانین کمتر باشد، رنگ ملانین روشن تر و بالعکس خواهد بود. در موهای قرمز ، ملانین از نوع فئوملانین می‌باشد.

سفید شدن مو به علت از بین رفتن رنگدانه ملانین در سلولهای قشری است.

کوتیکول

از یک ردیف سلول پهن و کاملا شاخی شده تشکیل یافته است که مانند فلس ماهیها هر سلول قسمتی از سلول مجاور خود را می‌پوشاند. نحوه قرار گیری سلولهای کوتیکول در موی سالم باعث شده که هم مو نفوذ پذیر بوده و قابل رنگ کردن باشد و هم انعطاف پذیر بوده و پس از خیساندن قابل پیچش باشد. ساقه مو فولیکول مو

فولیکول مو ساختمانی لوله‌ای است که از سطح اپیدرم شروع و انتهای عمقی آن در هیپودرم قرار می‌گیرد. انتهای عمقی فولیکول متسع شده و پیاز مو را بوجود می‌آورد. پیاز مو در قاعده خود دارای ناحیه تو رفته‌ای است که حاوی درم بوده و پاپیلا نامیده می‌شود.

پاپیلا ناحیه‌ای است غنی از رگهای خونی و انتهاهای عصبی هم در تشکیل مو نقش القایی دارد و هم برای نگهداری و رشد مو دارای اهمیت حیاتی است. بطوری که انهدام پاپی مو و یا قطع جریان خون آن منجر به مرگ فولیکول می‌گردد. سلولهای اپیدرمی پوشاننده پاپی ، سلولهای زایایی هستند که ماتریکس مو را تشکیل می‌دهند. سلولهای ماتریکسی فعالانه تقسیم شده ، مو و غلاف درونی ریشه مو را بوجود می‌آورند.

به این معنی که اگر ماتریکس را به عنوان کلاهکی استوانه‌ای فرض نماییم، سلولهای ناحیه مرکزی آن مغز مو ، سلولهای ناحیه محیطی نسبت به آنها قشر مو ، سلولهای محیطی‌تر کوتیکول مو و محیطی ترین سلولها غلاف درونی ریشه مو را بوجود می‌آورند.

در موی سالم ، سلولهای ماتریکس مو ، همانند سلولها بازال اپیدرم ، سلولهایی را بوجود می‌آورند که نهایتا شاخی می‌شوند، با این تفاوت که ماده شاخی تولید شده توسط سلولهای حاصل از ماتریکس از نوع کراتین سخت و چسبنده بوده و سلولهای شاخی شده نمی‌ریزند (برخلاف پوست).

فولیکول مو از نظرساختمانی شامل مو در قسمت مرکزی و غلافهایی در اطراف آن به اسامی غلاف درونی ریشه مو و غلاف بیرونی ریشه مو می‌باشد. ساقه مو

مراحل رشد مو

چرخه‌ های رشد مو شامل سه مرحله می‌ باشد: آناژن، کاتاژن و تلوژن. مرحله آناژن: این مرحله،‌ مرحله رشد مو است که بین ۲ تا ۸ سال طول می‌ کشد. در طول این دوره، سلول‌ ها در پاپیلا یا جوانه ی مو به سرعت تقسیم می ‌شوند و تنه مو در حالی که از پیاز مو به سمت بالا می ‌‌آید و از منفذ آن خارج می‌ شود، کراتینی یا شاخی می ‌شود.

در همین حال پیاز مو به بخش ‌های عمیق ‌تر پوست (درم) نفوذ می ‌کند تا تغذیه لازم را به دست آورد. افرادی که مرحله رشد طولانی آناژن را دارا می باشند، می ‌توانند موهای بسیار بلندی  و همچنین موی سالم داشته باشند، دیگران که در این مرحله رشد موی‌شان کوتاه است، موهای چندان بلندی نخواهند داشت.

مو با سرعت ۲۵/۱ سانتی ‌متر در ماه رشد می‌ کند، بنابراین مویی که کوتاه نشود، ممکن است بین ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌ متر رشد کند.

مرحله کاتاژن:

به دنبال مرحله آناژن، مرحله کاتاژن رخ می ‌دهد که یک مرحله کوتاه بین دو تا چهار هفته‌ است. در این مرحله که بخشی از یک فرایند ایجاد موی جدید است،‌ پیاز موی قدیمی تحلیل می ‌رود و رشد مو متوقف می‌ شود، ‌اما مو نمی ‌ریزد. در طول مرحله کاتاژن، پیاز مو تحلیل می‌ رود و اندازه آن به یک ششم طول طببیعی‌‌اش‌ می ‌رسد.

بخش پایینی پیاز مو تخریب می ‌شود،‌ جوانه مو درون بخش عمقی پوست (درم) تحلیل می ‌رود، و پیاز مو از جریان خون جدا می ‌شود و نهایتا در حالی که پیاز مو در حال متلاشی شدن است،‌ تنه مو به بالا رانده می‌ شود.

 مرحله تلوژن:

در مرحله بعد، فولیکول یا پیاز مو به مرحله تلوژن یا استراحت وارد می‌ شود، که دو تا چهار ماه به طول می ‌انجامد. در این دوره مو، هنوز رشد نمی ‌کند، اما متصل به پیاز مو باقی می ‌ماند، در حالی که جوانه مو درون بخش عمقی پوست(درم) وارد یک مرحله استراحت شده است. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از همه موها در هر زمان در این مرحله قرار دارند. بعد از این که مرحله تلوژن کامل شد، مو به مرحله آناژن باز می ‌گردد.

در این زمان است که تنه موی جدید تشکیل می ‌شود و موی قدیمی را به بیرون می‌ راند و مو می ‌ریزد. در هر روز به خاطر این روند طبیعی رشد مو،‌ به طور متوسط ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو می‌ ریزد. این ریزش مو طبیعی است و همان موهایی است که شما هر روز هنگام دوش گرفتن یا شانه کردن مو متوجه ریزش آن ها می ‌شوید. مراحل رشد مو

انواع بیماری های شایع مو

بیماری هایی از قبیل موخوره، شوره سر، بیماری مرواریدی، آلوپسی از جمله بیماری های شایع مو می باشند.

موخوره

یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن موخوره خشکی موها می باشد.موخوره به این صورت است که از قسمت نوک مو شکافی ایجاد شده و تار مو را به دو یا چند تار نازک تر تقسیم می‌کند. اغلب مشاهده می شود که در نواحی دچار موخوره موها کم رنگ تر و شکننده تر هستند.

موخوره به صورت مسری عمل میکند، به طور مثال اگر فرد موی خود را با شانه فرد دیگری که مبتلا به موخوره است شانه کند، پس از مدتی دچار موخوره خواهد شد. خواهید دید که اگر ۳یا ۴ تار از موهای شما دچار موخوره شده باشد، به تدریج موخوره  تمام موهای شمارا فراخواهد گرفت. افرادی که دچار بیماری های گوارشی هستند نیز به دلیل اینکه  به خوبی نمی توانند مواد غذایی و ویتامین ها را هضم و جذب کنند، بیشتردر معرض ابتلا به موخوره قرار دارند.

شوره سر

شوره به پوسته های نازک روی سطح سر گفته می شود که امکان دارد همراه با خارش و یا قرمزی روی پوست سر باشد. تغذیه، رعایت نکردن نظافت، دما ورطوبت، استرس و فشار، میزان چربی پوست از جمله مواردی هستند که باعث ایجاد شوره سر می شوند و از داشتن موی سالم جلوگیری می‌کند. شوره سر به دو دسته شوره خشک و چرب تقسیم می شود.

شوره خشک

در این نوع شوره پوسته ها به سطح سر نچسبیده و حالت پودری شکل دارند که نواحی مانند سطح سر اطراف گردن و شانه ها را در برمیگیرند.شوره خشک اغلب همراه با خارش خواهد بود.

شوره چرب

در شوره چرب، پوسته ها درشت تر بوده و به صورت به هم چسبیده روی سطح سر، پشت گوش ها و نواحی اطراف گردن دیده می شوند و در این نواحی خارش و قرمزی پوست را به وجود می آورند.

 بیماری مروارید

این بیماری به این حالت است که مو در یک یا چند نقطه از بدن متورم شده و به علت شباهت آن به دانه های مرواوید به این نام نام گذاری شده است.نقاط متورم شده دچار ضعف، شکنندگی و پاره شدن مو می شوند. علت به وجود آمدن این بیماری استفاده بیش از حد از ابزار گرمایی برای فر کردن، خشک کردن، صاف کردن و حالت دادن به موها می باشد.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم مطالعه نمایید  نکات مهم در دکوپاژ مو که باید بدانید

آلوپسی

یک بیماری ایمنی در بدن است که به سیستم امنیتی بدن حمله کرده و مو را عضو زائدی در بدن دانسته و در صدد از بین بردن آن بر می آید و به تدریج باعث ریزش تمام موهای سر، ریش، ابرو، مژه و همچنین موهای بدن می شود. ریزش مو ارثی ریزش مو ارثی با بالا رفتن سن در افراد مشاهده می شود.

در صورتی که نزدیکان شما دچار ریزش مو شده باشند امکان بروز این مشکل برای شما نیز وجود دارد. اگر به دنبال راهی برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت موهایتان هستید، می توانید از روش های تقویتی که در این مقاله به معرفی آنها می پردازیم استفاده کنید.

عوامل مهم ریزش مو

بسیاری از موارد دلایل ریزش مو قابل تشخیص و درمان است. بنابر این اجازه دهید ابتدا بعضی از فاکتورهای رایج که باعث ریزش مو می شود را بیان کنیم. عوامل مهم ریزش مو مشکلات تیروئید

اگر غده تیروئید ، که در قسمت جلوی گردن است. بیش از حد یا مقدار کافی هورمون تیروئید تولید کند، ممکن است چرخه رشد مو تغییر کند. بارداری  بارداری نمونه ای از استرس جسمی است که باعث ریزش مو می شود. معمولا بعد از تولد فرزند رخ می دهد اما موقتی است.  

کمبود آهن

فقر آهن در صورت داشتن یا نداشتن کمخونی می تواند منجر به ریزش مو شود. ولی بهتر است قبل از اینکه خودسرانه از قرص های آهن مکمل استفاده کنید با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید تا از در صورت تشخیص نیاز توسط پزشک از مکمل ها استفاده کنید. زیرا آهن بیش از اندازه در بدن نیز منجر به بروز بعضی مشکلات می شود.

عدم تعادل هورمونی

بعد از سن ۳۰ سالگی، زنان می­توانند عدم تعادل هورمونی را تجربه کنند که می تواند باعث ریزش مو شود. حتی اگر استروژن هورمونی اصلی است که زنان تولید می کنند، تستوسترون و سایر آندروژن ها مانند DHEA نیز در بدن زن رخ می دهد. با رسیدن به سن خاصی زنان ممکن است شروع به تبدیل این آندروژن ها به DHT کنند.

کرم حلقوی

زمانی که قارچ کرم حلقوی پوست سر را تحت تاثیر قرار می دهد، منجر به ریزش مو با یک الگوی خاص می شود. تکه های گرد همراه با خارش. این بخش ها ممکن است پوسته پوسته و قرمز هم به نظر برسند. در یک موی سالم ، این موارد نبایستی وجود داشته باشد. پزشک این مشکل را با یک داروی ضد قارچ درمان می کند. این بیماری با تماس مستقیم با فرد آلوده منتقل می شود، بنابراین اگر به این بیماری مبتلا شده اید علائم آن را در بین اعضای خانواده خود نیز بررسی کنید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) عدم تعادل هورمونی دارند که سطح آندروژن های بالاتری را نسبت به حالت عادی ایجاد می کند. این اغلب باعث رشد مو در صورت و بدن می شود، در حالی که موهای روی سر نازک تر می شوند. PCOS همچنین می تواند منجر به مشکلات تخمک گذاری ، آکنه و افزایش وزن شود.

  استرس

استرس شدید باعث ریزش ناگهانی مو می شود که می تواند برای چند ماه دوام داشته باشد. به حداقل رساندن استرس از طریق ورزش ، مدیتیشن یوگا و ماساژ باعث کاهش احتمال ابتلا به ریزش مو می شود.  

مصرف دارو

هورمون هایی که تخمک گذاری را سرکوب می کنند، می توانند باعث نازک شدن موها شوند. اگر سابقه خانوادگی ریزش مو داشته باشید، احتمال بروز این مشکل بیشتر خواهد بود و ممکن است زمانی رخ دهد که مصرف قرص ها را متوقف می کنید.

دیگر داروهایی که باعث ریزش مو می شوند، عبارتند از داروهای رقیق کننده خون و داروهایی که برای درمان فشار خون بالا، بیماری قلبی، آرتروز و افسردگی مصرف می شوند.  

راههای جلوگیری از ریزش موی سر

موها یکی از نقاط بدن است که ارزش آن‌ها پس از ریزش برای فرد بسیار مشخص می‌شود. به همین خاطر اکثر افراد هنگامی به فکر جلوگیری از ریزش موی خود می‌افتند که حجم زیادی از موی خود را از دست داده باشند.

به هر حال، اگر شرایط ریزش مو در مراحل اولیه آن باشد (مشابه زمانی که سر بیمار هنوز پر از مو است)، روش‌های درمان می‌توانند به سادگی و با هزینه به نسبت پایین مشکل بیمار را در این رابطه برطرف کنند.  

برای مراقبت از موی سالم لازم است به نکات زیر توجه شود:

موهای کثیف به راحتی دچار عفونت و ریزش می‌شوند. به همین خاطر برای داشتن یک موی سالم ، لازم است موها تمیز نگه داشته شوند.

خرید شامپوها و محصولات باکیفیت برای نگهداری از موها. هنگامی که موهای خود را شامپو می‌کنید، لازم است بر ناحیه روی سر و ریشه‌های مو تمرکز شود.

هنگامی که از حالت دهنده یا لوسیون برای موها استفاده می‌شود، بهتر است تمرکز بر روی نواحی انتهای موها باشد. این ناحیه از مو سریع‌تر از سایر نقاط مو خشک شده و بیشتر از بقیه نقاط مستعد وارد شدن آسیب هستند.

  از فعالیت­هایی که می­تواند برای مو مضر باشد اجتناب شود.  انجام برخی فعالیت‌ها می‌تواند باعث وارد شدن آسیب به موها شود. برخی از این موارد به شرح زیر هستند: نکات مهم برای مراقبت از پوست

استفاده از حالت‌های مو که باعث وارد شدن فشار به موها و کشیدن آن‌ها می‌شود (برای مثال مدل موی دم اسبی). امروزه بسیاری خانم‌ها موی خود را از ناحیه ریشه به شدت می‌کشند.

در صورتی که این کار به موقع متوقف شود، امکان بازیابی شرایط عادی مو وجود خواهد داشت. در غیر این صورت همواره ممکن است رشد مو برای همیشه متوقف شده و امکان درمان آن دیگر وجود نداشته باشد.

 

بسیاری از مواد شیمایی و حتی حالت دهنده‌های گیاهی می‌توانند باعث وارد شدن آسیب مشخص به موها شوند. برای مثال در این زمینه می‌توان از حالت دهنده‌ها، صاف کننده‌ها، روغن مو و اتوی موی نام برد.

 

خشک کردن مو با فشار هوا، انجام این کار می‌تواند به پوست سر و پیازهای مو آسیب وارد کند. به این ترتیب لازم است حداقل چند وقت یک بار اجازه دهیم موها در معرض هوای آزاد خشک شوند یا میزان دمای سشوار در کمترین حالت ممکن تنظیم شود.

شانه زدن به موها به صورت محکم یا در هنگامی که موها مرطوب هستند. انجام این کار باعث وارد شدن فشار به ریشه‌های مو و وارد شدن آسیب به آن‌ها می‌شود.

عادت کشیدن موها یکی از فعالیت‌هایی است که می‌تواند آسیب شدید به موهای فرد وارد کرده و حتی باعث طاسی وی شود.

اجتناب از مالش، فشار دادن یا حالت دهی به موها با فشار زیاد می‌تواند نقش موثر در پیشگیری از مشکلات مو داشته باشد.

شانه زدن و حالت دادن به موها به آرامی می‌تواند برای رشد مو مناسب باشد. به این منظور می‌توان از شانه‌های دارای دندانه‌های پهن برای اجتناب از وارد شدن فشار به موها استفاده کرد.

اجتناب از قرار گرفتن موها در معرض آلودگی، گرد و غبار، گرما و رطوبت می‌تواند در حفظ سلامت مو و داشتن یک موی سالم مناسب باشد. به این منظور بهتر است در هنگام خارج شدن از خانه، موها با یک روسری پوشانده شوند تا به این ترتیب از قرار گرفتن آن‌ها در معرض محیط نامناسب خودداری گردد.

  • نقش تغذیه در سلامت مو

  • نقش تغذیه در سلامت مو موها مشابه پوست و ناخن اغلب نشان دهنده وضعیت سلامت عمومی فرد است. به این ترتیب اگر بدن از سطح سلامت مناسب برخوردار باشد، موها احتمالاً ظاهر مناسب خواهند داشت. همچنین در صورتی که موهای شما دچار ریزش شده است، این شرایط می‌تواند نشان دهنده ایجاد مشکلات خاص برای شما باشد.

بنابراین تمام اقدامات انجام شده برای حفظ سلامت بدن می‌تواند برای سلامت موها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

برخی از این اقدامات به شرح زیر هستند:

  • مصرف میوه و سبزیجات حاوی ویتامین B، آهن، کلسیم و روی می‌تواند تاثیر مناسب بر حفظ سلامت موها داشته باشد.
  • انتخاب رژیم‌های غذایی غنی از پروتئین (در حقیقت موها از مواد پروتئینی ساخته می‌شوند).
  • نوشیدن آب به مقدار کافی.
  • از ویتامین های گروه های Bسعی کنید موادی مانند حبوبات ،غلات ،آجیل،تخم مرغ، اسفناج ،هویج،کلم و سبوس را بیشتر مصرف کنید. ویتامین B12 فقط در منابع حیوانی است و افراد گیاهخوار در دریافت این ویتامین مشکل دارند. در صورت عدم دریافت کافی ویتامین ها می توانید  ازمکمل های  ویتامین های گروه   B با مشورت متخصص تغذیه استفاده کنید.
  • ویتامین Cجریان خون را در پوست سر بهبود می بخشد و از دیواره مویرگ های خونی که خون را به فولیکول های مو می رسانند، حفاظت می کند. ویتامینC ، جذب آهن را در بدن افزایش می دهد. پس به مقدار کافی میوه و سبزی مصرف کنید.
  • بیوتین: در مواد غذایی مانند عدس ،سویا ، نخود سبز و گردو به مقدار زیادی بیوتین وجود دارد شما می توانید با مصرف مکمل های خوراکی نیز بیوتین را دریافت کنید.
  • اسید های چرب ضروری: اسید چرب موجود در ماهی ، بذر کتان ، گردوو بادام می تواند به حالت موها کمک کند و از خشکی و شکنندگی آنها جلوگیری کند .
  • ویتامین Eبه عنوان یک آنتی اکسیدان در سیستم ایمنی نقش مهمی دارد و با بیشتر شدن سیستم ایمنی ، تقویت ایمنی رشد مو بیشتر می شود و همچنین باعث بالا رفتن دریافت اکسیژن شده و به دنبال آن گردش خون در پوست سر بهتر خواهد شد و می تواند سلامتی و رشد مو را بهبود ببخشد.
  • روی نیز با تقویت سیستم ایمنی بدن می تواند باعث تحریک رشد موها شود که گوشت و مغزها (آجیل ها) منابع خوب روی هستند.
  • اگر ریزش مو به دلیل کم کاری تیروئید است ضمن درمان دارویی کم کاری تیروئید منابع غذایی حاوی ویتامین A و ید را به مقدار بیشتری مصرف کنید.
  • کم خونی و فقر آهن یکی دیگر از عوامل ریزش مو می باشد .مصرف جگر، گوشت ،حبوبات،تخم مرغ و خرما را بیشتر کنید.
  • سیلیس یکی دیگر از مواد مغذی مهم در حفظ سلامتی مو است که ریزش مو را کاهش می دهد. منابع غذاییسیلیس شامل پوست سیب زمینی ، فلفل سبز، فلفل قرمز، خیار، جوانه حبوبات مثل جوانه لوبیا است.
  • ساختمان مو از پروتئین ساخته شده است برای تسریع رشد مو رژیم غنی از پروتئین داشته باشید مصرف گوشت شیر ،ماهی،  حبوبات  و همچنین سویا را  فراموش نکنید.
  •  
  • مراقبت­های لازم بعد از انجام عملیات شیمیایی روی موی سالم

  • رنگ کردن موها کارجالبی است و بیشتر خانم ها این کار را دوست دارند اگرچه اغلب افراد ترس از آسیب دیدن مویشان را دارند ولی به هر حال مطمئنا همه خانم ها این روش زیبایی را تجربه می کنند. نگرانی از آسیب دیدگی موها با رنگ کردن آنها کاملا درست است زیرا بسیاری از مواد شیمیایی که رنگ مو را تغییر میدهند باعث آسیب مو میشود اما راه هایی برای حفظ سلامت مو در صورت رنگ کردن وجود دارد که در این بخش توضیح داده می­شود. مراقبت های شیمیایی بعد از انجام عملیات شیمیایی اگر می خواهید بعد از رنگ موی سالم داشته باشید، باید قبل از رنگ کردن آماده سازی را شروع کنید. ابتدا از مغذی بودن و رطوبت مو مطمئن شوید همچنین حداقل دو ماه قبل از رنگ ماسک مو و روغن های مو البته از نوع روغن های طبیعی استفاده کنید. به طور منظم موها را کوتاه کرده و تا حد امکان از سشوار استفاده نکنید ؛ اگر نیاز به دکلره دارید تارنگ مورد دلخواه بدست آید قبل از دکلره به موها روغن نارگیل بزنید این کارها آسیب مو را به حداقل میرساند.
  • همچنین بسیار مهم است بعد از رنگ کردن مو دچار آسیب نشود، اگر از دکلره برای سفید کردن مو استفاده کردید، حتماً مطمئن شوید که از اکسیدان مناسب استفاده کرده اید مثلا استفاده از اکسیدان شماره ۳ برای موهای بلوند از سوختگی مو جلوگیری می کند و اگر موها روشن است از اکسیدان شماره ۲ یا ۳ استفاده کنید.
  • برای داشتن موی سالم و جذاب، استفاده از محصولات مراقبتی آسیب مو را به حداقل برسانید. رنگهایی استفاده کنید که بدون مواد شیمیایی خطرناک مثل آمونیاک باشند. بعد از این که موهای تان را رنگ کردید سعی کنید حداقل دو روز منتظر بمانید این کاربه ثابت ماندن رنگ مو کمک می‌کند. همچنین چربی مو قبل از رنگ کردن مثل یک لایه محافظتی ریشه موعمل و ازآسیب موجلوگیری می کند.
  • کوتاه کردن موهای آسیب دیده نظر خوبی است که همیشه بعد از مراحلی مو را کوتاه کنید ناگزیر هستید بعد از اینکه مو دچار آسیب شد آن را کوتاه کنید تا از پخش شدن آن جلوگیری کرده باشید و از داشتن موی سالم لذت ببرید.
  • اگر موهای تیره را به بلوند می رسانید آماده شکنندگی مو باشید. رنگ مو های جدید آسیب زا هستند برای اطمینان خاطر پیدا کردن از اینکه رنگ مو ها مدت طولانی مورداستفاده قرارمیگیردو به ما آسیب نمی زنند بسیار مهم است رنگ هاو شامپوها نرم کننده های خوب خریداری کنید درحالی که بیشتر شامپوهای مراقبت کننده ی مو برای رنگ های تیره است. برای داشتن یک موی سالم ، شامپوهای بدون سولفات خریداری کنید چون چربی طبیعی مو را ازبین نمی برد و رنگ مو را تغییرنمی دهد.
  • وقتی موهایتان را ۳ یا ۴ بار در هفته می شویید رنگ مو تدریجی تغییر می کند بنابراین برای اینکه رنگ مو و چربی سر ثابت شود شستشوی مو را بین ۲ تا ۳ بار در هفته کاهش دهید. شستشوی مو با آب داغ باعث می شود کوتیکول های لایه خارجی مو بلندشوند که رطوبت کاهش می‌دهد مو فرو مجعد می‌شود و مو بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرد به همین خاطر موثرترین راه شستشوی مو با آب سرد است.
  • کوتیکول ها را مرطوب نگه می دارند و وزوزی مو رنگ آن را کنترل می کنند اگر نمی توانید با آب سرد دوش بگیرید بعد از شستشوی خود با آب گرم سر را با آب سرد بشویید.   یکی دیگر از مضرات رنگ کردن مو و خراب کردن موی سالم ، از بین رفتن پروتئین مو است. همانطور که می‌دانیدمو نیاز به پروتئین دارد هنگامی که مو خیس است مثل حریر می شود تنها راه درمان استفاده از ماسک های پروتئینی و مغذی است.
  • گرچه ماسکهای مو برای سلامت مو مفید است اما باید مصرف منظم روغن ها رادر برنامه بگنجانیدموها راقبل از خواب روغن مالی کنید و صبح بشویید. یکی از کارهای ساده کنار گذاشتن وسایل گرمایشی مثل سشوار است همه ی ما می دانیم که مصرف زیاد آن به مو صدمه می زند. به همین خاطر بعد از رنگ کردن مو از مصرف سشوار خودداری کنید اما اگر مجبور به استفاده شدید دکمه سرد آن را بزنید و با فاصله ۱۵ سانتی متری بگیرید.
  • سعی کنید به جای صاف و فر کردن مو از روشهای دیگر برای زیبایی استفاده کنید.  
  • احیاتراپی موهای آسیب­ دیده

  • کراتین احیا کننده مو به این معنا است که با استفاده از کراتین مایع که اصلی ترین پروتئین در بافت مو می باشد، موقتاً نرمی و صافی به موهای صدمه دیده بر می گردد. در واقع کراتین یک نوع پروتئین که به صورت طبیعی در بدن ما هستند که در ناخن، مو و دندان ما وجود دارد عنصر استفاده شده در آن فرمالدئید است که عامل بیماری زا است برای کسانی که با کراتینه سرکار دارند، ولی  برای کسانی که موهای خود را کراتینه می‌کنند، مشکلی ندارد میزان فرمالدئید در این محصولات متفاوت است.
  • کراتین ها تا ۷۰ درصد احیا دارند و ۳۰ درصد هم صافی ایجاد می کنند، برای فرم دهی و ضخامت تارهای مو ترمیم دیده و یا موهای سالم استفاده می شود. دو نوع کراتین مو بصورت کلی در بازار مراقبت از مو وجود دارد:  
  • نوع اول: کراتین احیا کننده مو
  • نوع دوم: کراتینه برزیلی یا کراتینه صافی
  • کاربردی که کراتین مو دارد ۱-درمان کننده مو ۲- صاف کردن موها ۳- از بین برنده وزی موها کراتینه مو البته کراتین صافی جدیدا منسوخ شده است و ریباندیگ و المنت مو جایگزین آن شده است. تنها تفاوتی که در این دو روش کراتینه مو وجود دارد نوع محلولی است که استفاده می شود باعث متمایز شدن آنها شده است. افرادی که در اثر عواملی مانند سوختگی ناشی از مواد شیمیایی موی سرشان آسیب دیده، همچنین برای موهای دمیج می توانند از کراتینه احیاء کننده مو جهت ترمیم و تقویت موهایشان بهره ببرند.
  • البته به خاطر بسپارید که اولین راه برای درمان موهای که دمیج شده است کوتاه کردن می باشد و راه حل دوم استفاده از روش کراتین احیاء کننده مو است. اثر این نوع کراتین مو مشابه تقویت و ویتامینه کردن موها می باشد.
  • پس صرفا اگر دنبال احیا کردن موهای سوخته خود هستید روش کراتین احیا کننده مو برای شما کافی است ولی اگر دوست دارید در کنار ترمیم موهایتان آنها را صاف و درخشان کنید به سراغ روش دوم بروید زیرا کراتینه نوع اول صرفاٌ درمانی بوده و جنبه ای دیگری ندارد تفاوتی که کراتین احیا کننده مو با کراتین برزیلی دارد در نوع محلولی است که استفاده می شود.
  • اگر کسی نمی خواهد حالت موهای مجعدی خود را از دست دهد و موهایش صاف شود کراتین احیا کننده مو را باید انتخاب کند زیرا مواد کراتینه خیلی هم قدرت صافی ندارد و در حد اینکه وز مو را بگیرید آن را لخت می کند.  
  • موهای زائد

  • موهای زائد یا  هیرسوتیسم یک اصطلاح پزشکی برای رشد بیش از حد موهای بدن در زنان است. رشد موهای کلفت و تیره در مناطقی که فقط در مردان رویش مو در این مناطق دیده می شود. این مناطق شامل بالای لب فوقانی (سبیل)، چانه، ناحیه اطراف صورت، قفسه سینه، پشت، قسمت فوقانی شکم از ناف به بالا، قسمت تحتانی شکم از ناف به پائین، قدام بازوها و بر روی ران­ها می­باشد.
  • معمولا یک زن از هر ده زن در سنین قبل از یائسگی به آن مبتلاء هستند. بسیاری از زنان موهای زیادی بر روی بدن دارند که به دلیل زمینه ژنتیکی در فامیل میباشد، در مورد این موها  نباید نگران باشند، در واقع اختلال هورمونی وجود ندارد. سایر زنان دچار موهای زائد میشوند که علت آن سطوح بالای هورمونهای مردانه (آندروژنها) است. تستوسترون مهمترین مهمترین هورمون مردانه (آندروژن) است.
  • زنان بطور طبیعی هورمون مردانه کمی نسبت به مردان دارند. شایع­ترین وضعیتی که منجر به تولید بیش از حد هورمون مردانه در زنان می‌­شود، سندرم تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک می‌باشد. این وضعیت همچنین منجر به عادتهای ماهانه نامنظم، افزایش وزن، آکنه، و سایر علائم می‌شود.
  • موهای زائد در اثر علل جدی تری مثل (تومورهای تخمدان یا تومورهای غدد فوق کلیه که در راس کلیه ها قرار دارند) بوجود می آیند، اما این علل بسیار نادرند.  
  • روش های طبیعی برای رفع موهای زائد و داشتن موی سالم

  •  مشکل رشد موهای زائد در زنان که از نظر علمی هیرسوتیسم نامیده می شود از حدود سن بلوغ شروع شده و محدوده به وجود آمدن آنها در سراسر صورت ، گردن ، قفسه سینه،پشت، بازو و پا قرار دارد و این رشد مو در گروه سنی بین ۱۸ تا ۴۵ سال بیشتر است مشاهده می‌شود. دلیل رشد بیش از حد مو افزایش سطح هورمون های مردانه در خون، آندروژن است. اگرچه همه زنان آندروژن تولید می کنند اما افزایش بیش از حد سطح آن منجر به هیرسوتیسم می شود.
  • اغلب افراد بر این باورند که تنها راه از بین بردن موهای زائد بدن استفاده از اپیلاسیون درد آور و یا سوزاندن با لیزر است، اما استفاده از دارویی طبیعی به از بین بردن موهای زائد کمک شایانی می کند. چند روش طبیعی در ادامه نیز وجود دارد که می توانید آنها را امتحان کنید.  
  • مصرف چای نعناع دوبار در روز به مدت ۵ روز می تواند سطح هورمون­های جنسی مردانه را کاهش دهد.
  • مخلوط ۳۰ گرم شکر را با ۱۰ میلی لیتر آب لیموی تازه در ۱۵۰ میلی لیتر آب حل کنید و خوب به هم بزنید و سپس آن را بر روی صورت روی موهای زائد بمالید به بعد از ۱۵ دقیقه صورت را با آب سرد بشویید و بعد به آرامی مالش دهید این کار را روزی یکبار در هفته انجام دهید.
  •  
  • یکی دیگر از راههای درمانی که به کاهش رشد مو کمک می کند ریختن ۱۰ میلی لیتر آب لیمو تازه در ۴۰ میلی لیتر عسل و بعد از آماده شدن این را با پنبه و بر روی قسمت دارای موهای زاید مالیده و پس از ۱۵ دقیقه محل را بشویید این عمل را دو بار در هفته برای مدت دو هفته انجام دهید.
  •   موی سالم و در انتها، اگر می‌خواهید پوست پاهایتان زیباتر شود لایه برداری را انجام دهید، در واقع با لایه برداری فولیکول های مو بیرون می آید. از طرفی اصلاح مو باتیغ باعث می شود بطور معمول موهای ریزی زیر پوست بمانند که بیرون آوردن آنها مشکل ساز است.
  • البته برای رسیدن به نتیجه مطلوب و داشتن موی سالم می توانید از سالیسیلیک اسید یا آنزیم میوه ها استفاده کنید.

جمعه  30 دی ماه

آخرین دوره ها در دنیای تحول آرایشگران
پیشنهاد می کنیم حتما مطالعه کنید

مدرک آرایشگری حرفه ای پیشرفته یک مدرک تخصصی است که به آرایشگران...

آگاوه درمانی یا همان اصطلاح آگاوه تراپی به یکی از روش های...

آموزش کوتاهی مو در تهران جزو تخصصی‌ترین دوره‌های تیم دنیای تحول است...

شادابی و لطافت موها دیگر برای افراد آرزو نیست و همواره می...

کراتین مو چیست و برای چه استفاده می شود؟  هزینه کراتین مو...

قیمت آموزش آرایشگری زنانه و عوامل تاثیرگذار بر آن آرایشگری زنانه یکی...

آماده سازی موها قبل از شنیون عروس و ۷ روش گرفتن وز...

موی سالم ، براق و پرپشت چیزی است که بیشتر زنان آرزویش...

به تعویق انداختن پیری پوست یکی از خواسته‌های هر فردی است که...

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button