پیامدهای کمبود عزت نفس در زندگی

اگر میبینید که در یک سری مهارت ها خبره نیستید و در دسته ای دیگر هم هرچقدر تلاش میکنید پیشرفتی حاصل نمیشود،علاوه بر بررسی موضوعات مختلف،علت را در عزت نفس خود هم ریشه یابی کنید.در صورت نبودن یا کمبود عزت نفس در هنگام مواجهه با شکست ها کاملا دلسرد میشوید و به فکر تمرین و تلاش بیشتر و راه حل جدید و قدم های استوارتر برای رسیدن به نتیجه نمی افتید و بدون شک فراگیری آن مهارت را فراموش خواهید کرد.علاوه بر این ،چون به توانایی های درونی خود ایمان ندارید،از دستیابی به مهارت های دیگر نیز باز خواهید ماند.

بسیاری از ما به دلیل کمبود عزت نفس ممکن است نقدهای سازنده ی اطرافیان را نپذیریم و یا جرات رد کردن همه ی نظرات و پیشنهادها را نداشته باشیم. هردوی این حالتها بیانگر ناهنجاری در عزت نفس می باشد.نمونه ی بارز این ناهنجاری ها در شبکه های اجتماعی با رفتارهایی مثل خشونت و یا ادعای روشنفکری مفرط،قابل مشاهده است.

کمبود عزت نفس موجب می شود که در فعالیت های اجتماعی همیشه در حاشیه قرار بگیریم و با موج های مثبت و منفی پیوسته در حرکت باشیم.این عدم ثبات منجر به ندیدن مهارت ها و استعدادهای خودمان میشود. در این حالت مدام سعی میکنیم تا ببینیم جامعه از ما چه توقعی دارد و به خوشایند آن حرکت کنیم.در اینصورت هیچ چیزی از ذهنیت و شخصیت فردی مان باقی نمی ماند.

کمبود عزت نفس موجب می شود که در تصمیم گیری ها نظر دیگران را بر نظر خود ارجح بدانیم و برای نظرات و نگرش خود ارزشی قائل نباشیم.بنابراین در تصمیمات ما دیگران سهمی بیشتر از خودمان داشته باشند.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم مطالعه نمایید  چه کسانی عزت نفس پایینی دارند؟

کمبود عزت نفس موجب می شود که در همه حال خود را با دیگران مقایسه کنیم. یک فرد بالغ باید بداند که برای پیشرفت باید توانمدی های خود را در گذشته و حال مقایسه کند و هر روز به دنبال راهی برای ترقی باشد، در حالی که فردی که عزت نفس پایینی داشته باشد،بدون در نظر گرفتن شرایط پیوسته خود را با دیگران مقایسه می کند و این عملکرد بسیار مخرب می باشد. به طور کلی در دنیای امروز کمتر کسی را می توانید بیابید که شکل صحیح مقایسه را به کار گیرد. حتی این روند غلط در شیوه ی تربیتی والدین در خانواده ها هم مشاهده می شود که بدون توجه به این مسئله که همه ی کودکان منحصر به فرد هستند،فرزندان خود را با هم سن هایشان مقایسه می کنند و به هیچ وجه از عواقب این کار آگاه نیستند.

همه ی ما باید هر روز که از خواب بیدار می شویم به خودمان متذکر شویم که تنها یک بار فرصت زندگی کردن داریم و برای این مدتی که هیچ کدام از زمان دقیق به اتمام رسیدن آن مطمئن نیستیم،بهترین برنامه ریزی ها را داشته باشیم.متأسفانه بسیاری از افراد با عزت نفس پایین به نوعی این فرصت ها را می سوزانند و تلاش نمی کنند تا سبک زندگی مطلوب خود را انتخاب کنند بنابراین نارضایتی تنها نتیجه ای است که عایدشان می شود.هیچ وقت فراموش نکنید که هر فردزندگی را از دریچه ی نگاه خود می بیند.پس حالا که منحصر به فرد هستید،منحصر به فرد هم زندگی کنید و فرصتی را که فقط مال شماست با نگاه و نگرش دیگران خراب نکنید.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم مطالعه نمایید  برنامه هدف گذاری چیست؟

بسیاری از والدین با این تفکر که تربیت صحیح در کلاس های آموزشی تحصیلی و مهارت های بسیار پیچیده خلاصه می شود،چشم خود را بر روی واقعیت وجودی کودک خود می بندند و از ساده ترین و اولیه ترین آموزش ها غافل می شوند.در حالی که با صرف هزینه های بسیار کمتر و ایجاد لحظه هایی شاد و پر بار برای خود و کودکانشان می توانند فردی با عزت نفس بالا و مفید برای خود و جامعه تربیت کنند.

امیدواریم این دید منحصر به فرد در همان سال های اولیه ی زندگی در خانواده ها به کودکان آموزش داده شود تا از بروز بسیاری از معضلات فردی و اجتماعی جلوگیری به عمل آید.

جمعه  30 دی ماه

آخرین دوره ها در دنیای تحول آرایشگران
پیشنهاد می کنیم حتما مطالعه کنید

آیا می دانید هدف به چه معنا است؟ هنگامی که شما در...

هدف گذاری چیست؟ هدف گذاری یک مهارت بسیار قوی و نیرومندی است...

چگونگی دستیابی به هدف امروز از چالشی برای شما می گویم که...

مهارت هدف گذاری سلام می خواهم درباره مهارت هدف گذاری با یکدیگر...

چگونه هدف زندگی خود را پیدا کنید؟   امروز یک ماجرای جالبی...

هدف چیست؟ سلام امروز می خواهم درباره این با هم گفتگو کنیم...

نقش و نیروی هدف داشتن   سلام می خواهم برای شما از...

روش صحیح هدف گذاری   روش صحیح هدف گذاری چیست ؟ با...

هدف گذاری در زندگی شخصی   هدف گذاری در زندگی شخصی چیست...

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button