چه کسانی عزت نفس پایینی دارند؟

همان طور که در بخش پیامدهای کمبود عزت نفس اشاره کردیم،افرادی که عزت نفس پایینی دارند واکنش خوبی به انتقادهای اطرافیان نشان نمی دهند و همیشه در مقابل انتقادها بسیار ناراحت می شوند.آنها نقص در کارکرد و عملکرد خود را به نقص در وجود خودشان ارتباط می دهند.و نسبت به خودشان احساس بدی پیدا می کنند.آنها انتقاد خودشان را به منزله ی توهین و تحقیر برداشت می کنند بنابراین اگر متوجه شدیم که فردی عزت نفس پایینی دارد باید از انتقاد کردن پرهیز کنیم.

این افراد از شوخی کردن دیگران ناراحت می شوند و بسیار به این مسئله حساس هستند.حتی ممکن است وانمود کنند که از شوخی ناراحت نمی شوند و یا حتی استقبال کنند اما حقیقت چیز دیگری است.

این افراد حتی ممکن است نسبت به تعریف و تمجیدهای دیگران نیز حساس باشند،خود را مستحق این تعریف ها ندانند یا فکر کنند که ارزشش را نداشته اند.حتی ممکن است فکر کنند که دیگران از آن تعریف ها قصد تمسخر آنها را دارند.چون احساس خلأ و پوچی می کنند.

افرادی که عزت نفس پایینی دارند نسبت به توانایی های خود تردید دارند بنابراین به دنبال اهداف و آرزوهای خود نمی روند و یا اگر کاری را شروع کنند به نتیجه هیچ امیدی ندارند.آنها در تعیین هدف و پیروی از آن مشکل دارند چون پیوسته احساس ناامیدی و یأس همراهشان است.

این افراد احساس گناه و شرمساری دارند و فکر می کنند که با دیگران بسیار متفاوت هستند.از بودن در جمع بیزار هستند، و حتی در جمع هم احساس تنهایی می کنند.وقتی مسئله ای در جمع مطرح می شود حتی وقتی ضرری هم ندارد،مخالفت می کنند،چون نمی توانند توجه مثبت افراد را به خود جلب کنند،بنابراین با اعلام مخالفت خود،خاص بودن خود را ابراز می کنند.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم مطالعه نمایید  تکنیک 12 مرحله ای هدف گذاری

افرادی که عزت نفس پایینی دارند از موفقیت و پیشرفت دیگران ابراز ناراحتی می کنند.حتی ممکن است در راه موفقیت اطرافیان خود سنگ اندازی کنند.به دلیل همین رفتار اصولا از کسی تعریف نمی کنند.یا برای تعریف کردن منتظرند تا یک اتفاق عجیب و غریب بیوفتد.آنها تمام خوبی های جهان را وظیفه می دانند و تمام ناخوبی های افراد را جنایت .اکثر اوقات دید منفی به مسائل دارند.

همیشه سعی دارند که به دنبال مقصر برای مشکلات خود بگردند و عقیده دارند که همه ی اطرافیان حقشان را خورده اند.مدام از ناکامی های خود در محیط کار و زندگی فردی شکایت می کنند و به هیچ عنوان علت را در خود و نداشتن عزت نفس جستجو نمی کنند.بیش از حد خود را سرزنش می کنند،و خود را مستحق بخشش و موقعیت های خوب نمیبینند.

 

جمعه  30 دی ماه

آخرین دوره ها در دنیای تحول آرایشگران
پیشنهاد می کنیم حتما مطالعه کنید

آیا می دانید هدف به چه معنا است؟ هنگامی که شما در...

هدف گذاری چیست؟ هدف گذاری یک مهارت بسیار قوی و نیرومندی است...

چگونگی دستیابی به هدف امروز از چالشی برای شما می گویم که...

مهارت هدف گذاری سلام می خواهم درباره مهارت هدف گذاری با یکدیگر...

چگونه هدف زندگی خود را پیدا کنید؟   امروز یک ماجرای جالبی...

هدف چیست؟ سلام امروز می خواهم درباره این با هم گفتگو کنیم...

نقش و نیروی هدف داشتن   سلام می خواهم برای شما از...

روش صحیح هدف گذاری   روش صحیح هدف گذاری چیست ؟ با...

هدف گذاری در زندگی شخصی   هدف گذاری در زندگی شخصی چیست...

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عطیه حریری

سپاس فراوان
مطلب خوبی بود

سیمین آشوری

قطعا این نظریه را قبول دارم

زهرا جمشیدی

سلام ادب خدمت استاد بزرگوار مقاله خیلی عالی و پرمحتوایی بود برای شناخت بهتر

زهرا جمشیدی

سلام ادب خدمت استاد بزرگوار مقاله خیلی عالی و پرمحتوایی بود

زهرا جمشیدی

سلام استاد بزرگوار مقاله خیلی عالی و پرمحتوایی بود

Call Now Button